Disputas og prøveforelesning – cand.med. Kaja Konstanse Skjefstad

Cand.med Kaja Konstanse Skjefstad disputerer for ph.d.-graden i helsevitenskap og vil offentlig forsvare avhandlingen:

“The prevalence and prognostic significance of endocrinology-related biomarkers in non-small cell lung cancer”

Kort sammendrag av avhandlingen:

Lung cancer kills more people than breast, colon and prostate cancer combined, making it the deadliest of all cancers. Gender-related survival differences in cancer patients have been observed, initiating research focus on sex hormones and their possible role in cancer development and treatment. Sex hormones their receptors are already well-established treatment targets in breast cancer, rendering hope of a similar potential in lung cancer.

We sought to determine a possible link between sex hormone receptor expression in lung cancer and survival. Tumors were collected from surgically treated lung cancer patients in Tromsø and Bodø. We observed that the sex hormone receptors are expressed in both genders, however their impact on cancer survival is gender related.

This may present a way of separating patients into different treatment groups based on hormone receptor expression in their lung cancer tumors, and may potentially be used in a new treatment strategy of lung cancer using hormone receptors as an individual treatment target.

(Avhandlingen er tilgjengelig for utlån hos Seksjon for forskningstjenester frem til disputasdato)

Veiledere
Hovedveileder postdoktor Samer Al-Saad

Biveileder Førsteamanuensis Elin Helmine Richardsen