Merittering – utlysing 2018

Pilotprosjektet gjør en endring når det gjelder stillingskategorier. I 2018 starter prosjektet på førstestillingsnivå. De som inviteres til å søke er i kategoriene førstelektor, førsteamanuensis, dosent og professor. Universitetslektorer oppfordres til i første omgang å konsentrere seg om opprykk til førstelektor.

Krav til søknadene:

  • Alle pedagogiske mapper som leveres fra 2018 skal være digitale.
  • En pedagogisk CV skal være en del av den pedagogiske mappen.
  • Omfanget må ikke overstige 7 500 ord pluss vedlegg. Maks vedlegg er 15 og alle vedlegg må være vist til i hovedteksten.
  • Fakultetene og instituttene skal kvalitetssikre de pedagogiske mappene/søknadene om merittert status. Instituttleder har et særlig ansvar for at det skjer. Mapper som har formelle feil skal avvises.
  • Karantenetid: Hvis en søker ikke oppnår merittert status, må han/hun vente to år for å søke på nytt. Dette gjelder for alle som søker fra 2018. De som søkte i 2017 kan fritt søke i 2018.
  • Når merittert status er tildelt, blir den pedagogiske mappen lagt ut på prosjektets nettside.

Søknadene sendes inn via fakultetene. Fakultetene avgjør selv når søknadene skal være levert lokalt. Fristen for å sende inn søknader til Result er 1. mars 2018. Søknadene sendes i ephorte, nr 2017/5789 og unndras offentlighet.

Det legges opp til at den som tilkjennes status som merittert underviser vil få en lønnsmessig endring. Det vil også bli fordelt 30.000 kroner som en engangssum til lokal enhet.

Pedagogisk mappe

En pedagogisk mappe er et personlig dokument som på en oversiktlig og konkret måte viser søkerens kompetanse gjennom hans/hennes utvikling som underviser, innsats i utviklingsarbeid og pedagogisk ledelse. Mappen skal vise om søkeren tilfredsstiller de kriterier som er satt for merittert underviser. Den skal både vise konkrete eksempler fra søkerens pedagogiske praksis og refleksjon over relevante tema der egen undervisningsfilosofi trekkes inn i tillegg til kunnskap om studenters læring.

Samtlige kriterier må være oppfylt og dokumentasjonen må foreligge i form av en digital pedagogisk mappe. Se egne vedlegg om Krav til pedagogisk kompetanse for ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger ved UiT og Kriterier for utlysningen.

Brev fra instituttleder

Instituttleder må legge frem en forpliktende plan for hvordan instituttet skal nyttiggjøre seg vedkommendes kompetanse og hvordan fagmiljøet vil legge til rette for det. Dersom en instituttleder ønsker å søke, må dekanen på fakultetet skrive brevet.

Bedømmelse

De som søker om status som merittert underviser, får sin søknad vurdert av en spesialoppnevnt komité. Når komiteen har avgitt sin innstilling, behandles alle søknadene samlet av strategisk utdanningsutvalg. Søkere kan innkalles til intervju. Strategisk utdanningsutvalg avgjør hvem som oppnår merittert status.

Kilder til hjelp og støtte

Presentasjon av meritterte undervisere ved UiT, fredag 1. desember. Fire av de utnevnte meritterte undervisere vil presentere seg og sin undervisningsprofil, og et utvalg utviklingsarbeid vil bli presentert. Etter presentasjonene vil de delta i et panel som har hovedtema på hvordan de jobbet fram sin pedagogiske mappe for å oppnå status som merittert underviser.

For mere informasjon og påmelding se her.

Webside for Meritteringsprosjektet, med informasjon, pedagogiske mapper levert av meritterte undervisere og digitale ressurser:

  1. Hva er en pedagogisk mappe?
  2. Utvikling av pedagogisk mappe
  3. Standard for og krav til en pedagogisk mappe?

Bloggartikkel Result: Hvordan omtaler stortingsmelding 16 «Kultur for kvalitet i høyere utdanning» meritteringssystem for undervisning?

Bloggartikkel Result: Merittering i utdanning er en realitet ved UiT!

Allern, Marit (2011) “Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) i Norge. Pedagogiske mapper som bidrag til pedagogisk diskurs.” UNIPED 3/2011, p. 20-29

Baume, D. & Popovic, C. (2016) Advancing Practice in Academic Development. NY: Routledge

Constantino, P. M & De-Lorenzo, Maria N. (2006)   Developing a professional teaching portfolio: a guide for success. Needham Heights, Mass: Allyn & Bacon

Kreber, C. (2002) “Teaching excellence, teaching expertise and the scholarship of teaching”. Innovative higher Education, 27(1): 5-23

Seldin, Peter (2014) The Teaching portfolio: A Practical Guide to Improved Performance and Promotion /Tenure Decisions 3 ed. Bolton, Mass: Anker

Skaffa dig en pedagogisk meritportfölj! Uppsala universitet: Enheten för utveckling og utvärdering

Winka, Katarina & Ryegård, Åsa (2013) Pedagogisk portfölj: för karriär och utveckling. Lund: Studentlitteratur

Målgruppe: Ansatte
Ansvarlig: Riddervold, Kari
Opprettet: 01.11.17 09:18
Sist oppdatert: 23.02.18 14:06
Vedlegg / Bilder: