Stipendiater ved Musikkonservatoriet solister på Nordlysfestivalens åpningskonsert / Research Fellows from the Music Conservatory participate on the Northern Lights Festival

Anneli Drecker og Berit Norbakken Solset er begge kjente navn. Lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Begge er stipendiater ved UiT, og de har sentrale roller i Nordlysfestivalens åpningskonsert.

UiT Norges arktiske universitet samarbeider i 2018 med Nordlysfestivalen om festivalens åpningskonsert.

I Orchesteral joik av Frode Fjellheim, med Nordnorsk Opera og Symfoniorkester og gjestedirigent Anders Eljas, møter vi i tillegg til Anneli Drecker og Berit Norbakken Solset, Frode Fjellheim, Mari Boine, Marja Mortenson og Ronni Le Tekrø.

Orchesteral joik  ble uroppført i Stormen i Bodø under Nordland Musikkfestuke i 2016. «Publikum er bergtatt», skrev anmelderen Hanna-Lisa Skau i Avisa Nordland, og ga konserten terningkast 6.

Frode Fjellheim startet på 1990-tallet sitt Jazz Joik Ensemble, i dag bedre kjent under navnet Transjoik. Dirigenten er den meritterte Anders Eljas – kjent fra sitt samarbeid med Abba og for ledelse av flere musikaler på Broadway.

Musikkonservatoriet ved Det kunstfaglige fakultet ved UiT er som vanlig godt representert i festivalens øvrige program.

Les mer om 50-årsjubileet her!

----------------------------------

Anneli Drecker and Berit Norbakken Solset are both renowned artists, locally, nationally and internationally. They are both research fellows at UiT and are key figures at the Northern Lights Festival’s opening concert.

This year UiT The Arctic University of Norway collaborates with the Northern Lights Festival in its opening concert.

Orchestral Joik by Frode Fjellheim will be performed by Nordnorsk Opera og Symfoniorkester with guest conductor Anders Eljas.  Also performing at this event will be  Anneli Drecker, Berit Norbakken Solset, Frode Fjellheim, Mari Boine, Marja Mortenson and Ronni Le Tekrø.

Orchestral Joik was first performed at Stormen in Bodø during Nordland Music Fest Week in 2016. Reviewer Hanna-Lisa Skau from the newspaper Nordlys gave the concert five stars, saying “the audience was spellbound.”

Frode Fjellheim started Jazz Joik Ensemble in the early 90s, today better known as Transjoik. The esteemed conductor Anders Eljas is known for his collaboration with ABBA and has orchestrated several Broadway musicals.

The Music Conservatory at UiT Faculty of Fine Arts performs on numerous occasions during the festival.

Starter: 26.01.18 kl 19.00
Slutter: 27.01.18 kl 19.00