Utstillingsåpning: Gud bevare meg vel

Velkommen til utstillingsåpning onsdag 20. september kl. 1900 på Tromsø Museum

Gud bevare meg vel – Den lange reformasjonen i Nord-Norge

For 500 år sida protesterte Martin Luther mot avlatshandelen – og starta en prosess som splitta kirka i to. Helt opp til Nord-Norge kom nytt tankegods, nye skikker og ny kirkekunst.

Det skjedde ikke over natta, reformasjonen hos oss varte til langt inn på 1700-tallet. Utvalgte gjenstander fra museets kirkekunstsamling illustrerer hva som skjedde.

Utstillinga åpnes av førsteamanuensis i religionsvitenskap Roald Kristiansen, forskergruppa Creating the New North,  UiT Norges arktiske universitet.

Vi får også en presentasjon av utstillinga v/ Rognald Bergesen, prosjektet The Protracted Reformation i Northern Norway, UiT, og luthersk salmesang v/ professor Ola Graff, Tromsø Museum – Universitetsmuseet.

Forfriskninger serveres

Utstillinga vises fram til 28. januar 2018.

Når: 20.09.17 kl 19.00–20.00
Hvor: Tromsø Museum