Fortia i Nutia: kvensk, norsk eller samisk?

Filmvisning torsdag 28. september, klokken 18.00 på Verdensteateret. Arrangementet er gratis og åpent for alle!

I regi av UiT Norges arktiske universitet  og Forskningsdagene drar vi i denne filmen på en reise fra Tromsø, til Veidnes i Finnmark og ut til småøyene i Hillesøy. Det er filmskaperen, hennes samboer og hennes mors familiehistorie som illustrerer ulike tematikker knyttet til røtter og tilhørighet.

Hva har blitt sagt? Hva vet de involverte? Hvorfor har de norske dominert så mye? Nåtidens refleksjoner om folket fra kysten blir behandlet. Kvensk, norsk eller samisk – hvem vet?

Filmen er 30 minutter lang og både filming, redigering og lyd er utført av Siv Øvernes, førsteamanuensis ved institutt for barnevern og sosialt arbeid ved UiT Norges arktiske universitet.

Velkommen til Verdensteateret torsdag 28. september, klokken 18.00

Når: 28.09.17 kl 18.00–19.00