Sesam-seminar: Samisk eller norsk: Et vanskelig valg?

Skal jeg snakke samisk eller norsk til barnet?  På Sesam-seminaret i Márkomeannu lørdag 29. juli snakker Laila Oskarsson og Berit Anne Bals Baal fra Forskningsnettverk for samisk barnespråk (SAMAGI) om tilegnelse av samisk og flerspråklighet.

SESAM-SEMINARET: SAMISK ELLER NORSK: ET VANSKELIG VALG?

DAG: Lørdag 29. juli 2017
TID: 13.00-14.30
STED: Storlávvu, Márkomeannu-festivalen

Gullspråket. Hjertespråket. Samisk. Kjært barn har mange navn. Språk er en viktig del av menneskets identitet, og språk er noe man allerede starter å lære i mors liv. Det er mange spørsmål som dukker opp som nybakte foreldre. Skal jeg snakke samisk eller norsk til barnet? Kan jeg bruke samisk selv om det ikke er mitt morsmål? Vil andre føle seg utenfor hvis jeg bruker samisk? Å skulle bli forelder innebærer at man må ta en rekke viktige valg, for barnet og for familien, og ett av dem er språkvalg.

På årets SESAM-seminar får vi høre medlemmene av Forskningsnettverk for samisk barnespråk (SAMAGI), Laila Oskarsson og Berit Anne Bals Baal, snakke om tilegnelse av samisk og flerspråklighet.

Seminaret arrangeres i samarbeid med SESAM (Senter for samiske studier) ved UiT Norges arktiske universitet.

SESAM-SEMINÁRA:
SÁMEGIELLA VAI DÁROGIELLA: VÁTTIS VÁLLJET?

BEAIVI: Lávvardaga suoidnemánu 29. b. 2017
GOAS: 13.00-14.30
GOS: Stuorlávus, Mqrkomeannu-festivála

Gollegiella. Váibmogiella. Sámegiella. Ráhkis mánás leat máŋga nama. Giella lea dehálaš oassi olbmo identitehtas, ja giella lea juoga man oahppagoahtit jo eatni heakkas. Leat ollu jearaldagat mat čuožžilit áiddo šaddan váhnemin. Galggango hoallat sámegiela vai dárogiela mánáin? Sáhtángo geavahit sámegiela vaikke dat ii leat mu eatnigiella? Dovdetgo earát iežaset olggobealde jus mun geavahan sámegiela? Šaddat váhnemin mielddisbuktá ahte ferte váldit máŋga dehálaš mearrádusa, mánnái ja bearrašii, ja okta dain lea giellaválljen.

Dán jagáš SESAM-semináras beassat mii gullat Mánáidgielas dutkanfierpmádagas (SAMAGI) miellahtuid, Laila Oskarsson ja Berit Anne Bals Baal hoallame guovttegielatvuođa ja sámi mánáidgiela birra.

Seminára lágiduvvo ovttas Norgga árktalaš universitehta SESAM:in (Sámi dutkamiid guovddáš).

Når: 29.07.17 kl 13.00–14.30
Hvor: Márkomeannu-festivalen, Gállogieddi, Evenes