Hvilken betydning har stressorer, robusthet, sårbarhet og beskyttende faktorer i barns utvikling?" /> Hvilken betydning har stressorer, robusthet, sårbarhet og beskyttende faktorer i barns utvikling?" />

Hvorfor er temperament viktig for å forstå barns utvikling?

Professor Stein Erik Ulvund presenterer et overordnet perspektiv på utvikling - psykisk helse i et transaksjonsperspektiv. Tema for dagen er transaksjonsmodellen og hvordan barn skaper sine egne utviklingsmiljøer.

Teori og forskning om temperament har vært lite anvendt i klinisk arbeid med barn. Hvorfor er
temperament viktig for å forstå barns utvikling, og hvordan kan teorien anvendes i praksis?

Foredraget er åpent og en del av emnet Forebyggende psykisk helsearbeid rettet mot barn og unge (HEL-3505).

Foredraget er gratis for alle påmeldte.

Professor Stein Erik Ulvund er professor i pedagogikk ved Universitetet i Oslo og professor II ved RKBU Nord, UiT Norges arktiske universitet. Ulvund har ellers publisert et stort antall vitenskapelige og populærvitenskapelige artikler i norske og internasjonale tidsskrifter. Han har skrevet bokserien "Forstå barnet ditt", og "Rakkerunger og englebarn" om barneoppdragelse. Også kjent som ekspert i Foreldre og barn, og fra TV2s God morgen, Norge. Foto: Colourbox.

Når: 17.10.17 kl 12.15–15.00
Hvor: MH U6 AUD3