HIFO Tromsø inviterer herved til et bokbad om «Operasjon Asfalt» av Marianne Neerland Soleim, utgitt på Orkana Akademisk forlag i 2016. Bademester: professor Stian Bones." /> HIFO Tromsø inviterer herved til et bokbad om «Operasjon Asfalt» av Marianne Neerland Soleim, utgitt på Orkana Akademisk forlag i 2016. Bademester: professor Stian Bones." />

Bokbad – Marianne Neerland Soleim: «Operasjon Asfalt»

Dette er historien om hvordan norske myndigheter i 1951 flyttet gravene til sovjetiske krigsfanger som var spredt omkring i landsdelen til en sentral gravplass på Tjøtta. Årsaken var frykt for sovjetisk spionasje under den kalde krigen. Med en sentralt plassert gravplass kunne staten holde bedre kontroll med dem som besøkte gravene.

Marianne Neerland Soleim er instituttleder for Barentsinstituttet ved UiT Norges arktiske universitet, Kirkenes.

Stian Bones er professor i historie, med arbeidssted ved Institutt for historie og religionsvitenskap, UiT Norges arktiske universitet, Tromsø.

Velkommen!

Når: 30.01.17 kl 19.00–21.00