" /> " />

The “skiology” of Svalbard – the link between topography, geology, and back-country skiing

Welcome to NT-lunch seminar, the first of a total of four popular science seminars this semester.There will be served a "lunch-to-go" and we therefore need you to sign up for the event. Lunch is served 11.15 and the talk starts at 11.30. The seminar is open for everybody, join us!

Have you ever wanted to ski the rugged peaks of Svalbard? Or maybe you are one of those who went there only to find flat table-top mountains? Nonetheless, this talk will explain how your geology knowledge can help you to find some of the World’s most epic scenery for back-country skiing in the high Arctic.

Associate professor Sten- Andreas Grundvåg is working at ARCx - Research Centre for Arctic Petroleum Exploration, the following introduction is found at Department of Geosciences;

"Jeg er en klassisk feltgeolog som mest er interessert i prosess-sedimentologi og sekvensstratigrafi. Utover det har jeg en forkjærlighet til Svalbards geologi samt petroleumsgeologi i Barentshavet.

Jeg har de siste tre og et halvt årene hatt en postdoktorstilling ved UNIS på Svalbard og jobbet med nedrekritt-lagrekken i Barentshavet og på Svalbard spesielt. Før jeg flyttet til Svalbard tok jeg en doktorgrad ved Universitet i Bergen hvor jeg jobbet med å forstå sedimentologiske prosesser langs sokkelmargin-klinoformer i den Eocene lagrekken på Svalbard og i Porcupine-bassenget utenfor vestkysten av Irland. Mastergraden min tok jeg her ved Universitet i Tromsø hvor jeg jobbet med karbonatavsetninger i nedre og øvre perm-lagrekken på Svalbard. Fokuset var på Kapp Starostinformasjonen som er tidsekvivalent med Røyeformasjonen i Barentshavet hvor det nylig ble gjort et stort olje og gassfunn (Gotha og Alta-funnene).

I tillegg er jeg involvert i en del andre mindre prosjekter som ser på blant annet dypmarine gravitasjonsavsetninger i riftbassenger på østkysten av Grønland, og prosesser og kanalarkitektur i fluviale avsetninger i Eocene på Svalbard."

Når: 26.01.17 kl 11.15–12.00
Hvor: Store Aud, Realfagbygget