KURS i Anvendt Human factors og luftfartspsykologi

Hvordan kan menneskelig yteevne styrkes og feil forhindres?Luftfartsbransjen er helt avhengig av personer med høy yteevne og mental styrke når det gjelder utførelse av alle typer oppgaver.Vi tilbyr masteremnet Anvendt Human factors og luftfartspsykologi. Kurset gjennomføres som tre samlinger hver på 3 dager våren 2017:1. samlng: 15. - 17. mars, 2. samling: 19. - 21. april, 3. samling: 22. - 24. mai.

Målgruppen er alle med erfaring fra og interesse for luftfartsbransjen. Emnet er særlig aktuelt for piloter, instruktører og personell innen trening, kvalitetsarbeid, vedlikehold, operation control og air traffic control, logistikk.

Hva får du kunnskaper om:

• Mental helse
  • Arbeidsbelastning, stress og utmattelse (fatigue)
  • Seleksjonsmetoder for å finne de rette personene
  • Sosial interaksjon, samarbeid og gruppeprestasjoner
  • Automatisering og menneske/maskin-interaksjon
  • Risiko og faktorer som påvirker risiko
  • Strategier for å oppnå sikkerhet
  • Forskningsmetoder når det gjelder sikkerhet i luftfarten

I kurset inngår en obligatorisk innlevering. Kurset avsluttes med hjemmeeksamen og bestått eksamen gir 10 studiepoeng. For de deltakerne som tas opp på spesielle kriterier kvalifiserer kurset ikke til opptak på masterprogram.

Opptakskrav:

Søkere må ha oppnådd bachelorgrad, can.mag.-grad, annen grad eller yrkesutdanning av minimum 3 års omfang eller utdanning som i henhold til § 3-5 i lov om universiteter og høgskoler er godkjent som jevngod med de nevnte grader eller yrkesutdanning. Det kan i spesielle tilfeller gis opptak på grunnlag av spesielle kriterier, dersom søker har andre dokumenterte kvalifikasjoner fra luftfart om helt eller delvis er likeverdig med utdanningsløpene nevnt overfor.

Faglig ansvarlige for emnet:

Vegard Nergård (førsteamanuensis luftfart), Rudi Kirkhaug (professor i organisasjon og lederskap), Stig H. Næsh (adm. dir. Lufttransport AS/II-stilling ved UiT), Geir Nedregård (Chief Flight Instructor B737, SAS). Stig Larsen (Head of Training, Norwegian).

Søknadsfrist: 15. februar 2017.

Ingen kursavgift. Emnet har 20 studieplasser.

For mer informasjon om søknad og opptak:

Kristine Lind Olsen kristine.lind-olsen@uit.no / 77 66 03 55.

Trine Lydersen trine.lydersen@uit.no / 77 66 03 52.

Starter: 15.03.17 kl 12.00
Slutter: 17.03.17 kl 12.00