Polar bokkafe: Paul Wassmann presenterer Den svarte vikingen av Bergsveinn Birgisson

Den svarte vikingen er ei jakt etter Geirmund Heljarskinn. Han var den mektigste landnåmsmannen på Island, men det ser ut som ettertida har forsøkt å glemme ham. Hvorfor? Vi vet han ble født i Rogaland i 846, mora var fra Sibir, at han hadde asiatiske trekk – og derfor ble kalt «den svarte vikingen».

Forfatter og historiker Bergsveinn Birgisson har i årevis lett etter spor fra Geirmund og stilt spørsmålet om hvorfor han måtte glemmes. Det er ei reise som tar oss via gamle fangstmetoder, skapertrang og virkelyst, dristige reiser, hensynsløs ressursutnytting, storstilt slavehandel, røffe vikingsamfunn – og langt nord i isen.

Paul Wassmann presenterer boka

Paul Wassmann er professor i arktisk og marin biologi ved UiT Norges arktiske universitet.

Polar bokkafe

Norsk Polarinstitutts bibliotek inviterer til litterært påfyll fra kalde strøk! Vi har mange skatter i vår store polarsamling – og vi vil utfordre ulike gjester til å fortelle om en utvalgt bok. Ho kan være ny eller gammel, kort eller lang, men det må handle om Arktis eller Antarktis. Presentasjonen av boka etterfølges av spørsmål og samtale.

www.facebook.com/polarbokkafe   |   www.npolar.no/bokkafe    |   Meld deg på nyhetsbrev

Når: 08.12.16 kl 20.00–23.00
Hvor: Norsk Polarinstitutts bibliotek, Framsenteret