Disputas – Master of Public Administration Margrethe Kristiansen

Master of Public Administration Margrethe Kristiansen disputerer for ph.d.-graden i helsevitenskap og vil offentlig forsvare avhandlingen:

“Contradictory management requirements and organisation of daily work in Norwegian nursing homes”

Kort sammendrag av avhandlingen:

Hvordan forholder ansatte i sykehjem seg til motstridende styringskrav i organisering av det daglige arbeidet? En doktorgradsavhandling ved Institutt for helse- og omsorgsfag viser at ansatte i sykehjem utvikler kreative arbeidsmåter for å klare å balansere faglige verdier med markedsideologiske styringskrav (NPM). Balanseringen innebærer etablering av ulike mestringsstrategier, utvikling av nye forståelser av eget arbeid og roller som profesjonsutøvere og sykepleieledere. Gjennom intervju og observasjon av 18 ansatte i tre ulike sykehjem viser avhandlingen at de ansatte skapte rom for at NPM inspirerte styringskrav og tradisjonell profesjonsstyring kunne sameksistere. De ansatte justerte forventningene fra tradisjonell profesjonsstyring ved å inkludere NPM-inspirerte styringskrav i daglige rutiner for dokumentasjon, innleie av ekstravakter og bruk av faglige ressurser for øvrig. Avhandlingen bidrar med ny kunnskap om hvilke muligheter og begrensninger NPM-inspirerte reformer har i sykehjem. Slik kunnskap er viktig for å forstå virkningen av reformene og hvordan organisering av helse- og omsorgtjenestene kan forbedres. Økt forståelse for hvordan ansatte og ledere forholder seg til og utvikler nye arbeidsmåter i møte med markedsinspirerte styringskrav er relevant med tanke på pågående arbeid med å sikre effektive omsorgstjenester av høy kvalitet i norske sykehjem.

(Avhandlingen er tilgjengelig for utlån hos Seksjon for forskningstjenester frem til disputasdato)

Veiledere
Hovedveileder professor Aud Obstfelder
Biveileder professor Knut Ingar Westeren
Biveileder professor Ann Therese Lotherington

Bedømmelseskomiteen
Professor Frode Fadnes Jacobsen, Høgskolen i Bergen, Senter for omsorgsforskning, Vest – 1. opponent
Ph.d./Lektor Lizbeth Engström, Institutionen for Pedagogikk, didaktik och utbildningsstudier,

Uppsala Universitet, Sverige – 2. opponent
Førsteamanuensis Hege Kristin Andreassen, Institutt for klinisk medisin, Det helsevitenskapelige fakultet, UiT – Norges arktiske universitet – Leder av komité

Disputasleder
Forsker Nina Foss, Institutt for helse- og omsorgsfag, Det helsevitenskapelige fakultet, Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet

Prøveforelesning over oppgitt emne holdes kl. 10.15, samme sted: “Hvilke konsekvenser kan innføring av new public management (NPM) styringslogikker i institusjonsbasert omsorg ha for helsetjenesten i et større samfunnsperspektiv, og for pasienten selv?”

Når: 04.11.16 kl 12.15–15.00
Hvor: Auditoriet på Tannbygget