Sildas og kvalens uransakelige veger

Arktisk Forening inviterer til foredrag med kommunikasjonsrådgiver Gunnar Sætra (Havforskningsinstituttet) og seniorforsker Martin  Biuw (Akvaplan-niva) onsdag 16. november kl. 1900 på Polarmuseet. Velkommen!

Hver høst de siste årene har det vært et silde- og kvaleventyr i fjordene like utenfor byen. Tromsøværinger og tilreisende har på nært hold fått se og oppleve spekkhoggere og knølkvaler som boltrer seg i matfatet. Parallelt med dette har en rekke bedrifter tilbudt kvalsafari med Tromsø sentrum om utgangspunkt.

Silda er imidlertid en lunefull venn, og opp gjennom årene har den endra overvintringsområde gang på gang. Da lokker den også kvalene med seg. Vil eventyret utenfor Tromsø vare, eller vil silda finne nye overvintringsområder?

Flere ganger har fiskeoppdrettere opplevd at laksen dør i merdene når det er mye sild i fjordene. Hvorfor er det slik?

Kommunikasjonsrådgiver Gunnar Sætra (Havforskningsinstituttet) og seniorforsker Martin  Biuw (Akvaplan-niva) skal belyse dette på medlemsmøtet i Arktisk Forening.

Møtene er åpne for alle – også dem som ikke er medlem.

Når: 16.11.16 kl 19.00–20.30
Hvor: Polarmuseet