Nye retningslinjer for omtale og synlinggjøring av UiTs lokaliteter

UiT har virksomhet på 10 steder over hele Nord-Norge. Universitetsledelsen ser behov for at den geografiske dimensjonen ved UiTs virksomhet uttrykkes og synliggjøres på en enhetlig måte. Med utgangspunkt i innspill og diskusjoner i campusmøtene i Alta, Harstad og Narvik, samt Utvida ledermøte, har vi kommet fram til følgende retningslinjer og prinsipp for omtale og synliggjøring av UiTs lokaliteter.

Omtale:

  • Lokalitet uttrykkes som et tillegg på formen  «i <stedsnavn>» (NN arbeider ved UiT Norges      arktiske universitet i Tromsø, Studietilbudet gis ved UiT i Narvik, Det viser forskning fra UiT Norges arktiske universitet i Alta, Seminaret finner sted ved UiT i Harstad)

Synliggjøring:

  • Alle lokaliteter får egne sider under uit.no (eks http://uit.no/narvik) som viser      kontaktinformasjon, utdanningstilbudet på stedet, arrangement og aktiviteter på stedet og ansatte på stedet, i tillegg til noe generell informasjon om stedet og UiTs fasiliteter der)
  • I alle studietilbud på http://uit.no/utdanning skal det komme tydelig fram hvor studiet gis og det skal lenkes til en presentasjon av studiestedet (som ovafor)
  • I personkort og annen omtale av enkeltpersoner skal det komme fram hvor den ansatte arbeider
  • I egenomtalen på http://uit.no/om og i brosjyrer, studiekatalog, konferansemapper, presentasjoner og anna eksternt retta materiale skal stedene vi har virksomhet på, være omtalt

Prinsippene er presentert og diskutert i campusmøter i Alta, Harstad og Narvik, samt i Utvida ledermøte. Tilbakemeldingene har vært klare på at det er behov for en enhetlig tilnærming til lokalitetene. Det er positive tilbakemeldinger på forslaget til synliggjøring. Når det gjelder omtale, gjenspeiler diskusjonen og tilbakemeldingene UiTs mangfoldighet. Universitetsdirektøren velger likevel å gi tydelige retningslinjer for å bidra til entydig kommunikasjon av hvem som er avsender (UiT Norges arktiske universitet), bidra til bygging av en felles merkevare og identitet som UiT Norges arktiske universitet, og for å gi en fleksibel mulighet til å kommunisere lokalitet der det er relevant. 

Universitetsdirektøren minner om at navnepolicy og merkevarehierarki for UiT Norges arktiske universitet forblir uendra. 

Følgende lokaliteter er omfatta av disse retningslinjene:

  • UiT Norges arktiske universitet i Tromsø
  • UiT Norges arktiske universitet i Alta
  • UiT Norges arktiske universitet i Hammerfest
  • UiT Norges arktiske universitet i Kirkenes
  • UiT Norges arktiske universitet på Bardufoss
  • UiT Norges arktiske universitet i Narvik
  • UiT Norges arktiske universitet i Harstad
  • UiT Norges arktiske universitet i Bodø
  • UiT Norges arktiske universitet i Mo i Rana
  • UiT Norges arktiske universitet på Svalbard

Kortformen som skal benyttes er UiT i <stedsnavn> og den engelske versjonen er UiT in <stedsnavn>

Endringene trer i kraft umiddelbart. 

Disse retningslinjene og informasjon om navnebruk, merkevarehierarki, grafisk profil etc. finnes på http://uit.no/profil

Målgruppe: Ansatte
Ansvarlig: Karde, Hanne
Opprettet: 13.10.16 13:22
Sist oppdatert: 15.10.19 18:40