Film produsert av Visuelle Kulturstudier vises på NRK2

Filmen "Les Mairuuwas - vannets mester" av førsteamanuensis Trond Waage (IAS) vises på NRK2 lørdag 1. oktober. Filmen handler om unge migranter og deres drøm om å lykks i en raskt voksende by i Kamerun.

Trond Waage har fulgt miljøet av flyktninger i et muslims boligkvarter siden han kom til Ngaoundere første gang midt på 1990-tallet. De fire mennene som filmen følger, er blant de titusener av fattige migranter uten skolebakgrunn som årlig kommer fra det borgerkrigsherjede Sentralafrikanske Republikk til Kamerun for å få et bedre liv. Filmen skildrer deres daglige kamp for å skape seg et liv i disse harde og vibrerende urbane omgivelser.

Filmen skildrer et miljø ved en vannpost der mange nyankomne gutter tilbyr sine tjenester som vanntransportører. Vi møter Koko, den yngste av dem, som forbereder seg på å få seg sitt eget rom, etter å ha bodd flere år på gata. Vi følger Uncle som forsøker å tjene nok penger til å ta vare på sin sønn. Abel utrykker et følt stigma og har et dypt ønske om et annen form for liv etter mer enn 15 år som vanntransportør. Deres tilhørighet til gruppa og deres mulighet til framtidig jobb i nabolaget er dramatisk truet når Bashiro blir arrester

Vannpumpe

Når: 01.10.16 kl 17.00–18.05