Livssynsåpen samtale med professor Sturla Stålsett

Tromsø teologiske forum inviterer til livssynsåpen samtale mellom professor i teologi Sturla Stålsett (Det teologiske menighetsfakultetet) og Leif Bremer, tidligere studentprest ved UiT.  Samtalen vil dreie seg rundt samfunnsmessige og etiske spørsmål og utfordringer knyttet til det livssynsåpne samfunn. Etterfølges av faglig-sosialt samvær med enkel servering.

Tromsø teologiske forum er et nyopprettet tilbud for studenter og alle andre interesserte ved UiT. Forumet driftes av teologimiljøet ved UiT og har til hensikt å arrangere jevnlige faglig-sosiale sammenkomster med blant annet seminarer, samtaler og gjesteforelesninger. Høstens første arrangement vil være i form av en åpen samtale mellom professor ved Det teologiske menighetsfakultet i Oslo, Sturla Stålsett og tidligere studentprest ved UiT Leif Bremer. Samtalen vil dreie seg rundt samfunnsmessige og etiske spørsmål og utfordringer knyttet til det livssynsåpne samfunn.

Stålsett har virket som generalsekretær i Kirkens Bymisjon gjennom mange år og er for tiden styreleder i Frivillighet Norge. Han er også leder for Åpen folkekirke, som blant annet har arbeidet for innføring av en liturgi for vigsel av likekjønnede par i Den norske kirke. I perioden 2010-2013 ledet Stålsett en komite nedsatt av Kulturdepartementet (Stålsett-utvalget) som evaluerte tros- og livssynspolitikken i Norge. Dette arbeidet resulterte i NOU 2013:1 "Det livssynsåpne samfunn. En helhetlig tros- og livssynspolitikk". Han har også publisert en rekke arbeider om det livssynsåpne samfunn. Fengselsprest og tidligere studentprest Leif Bremer i Tromsø vil lede samtalen. Bremer er et kjent ansikt for mange i Tromsø, og han spiller en aktiv rolle i Tromsøs kulturliv.

Arrangementet etterfølges av sosialt samvær med enkel servering for alle interesserte.

Alle er hjertelig velkomne!

Arrangementet er finansiert med støtte fra Studentsamskipnaden.

Når: 31.08.16 kl 16.30–18.00
Hvor: SVHUM E0103