Disputas – Master i medisinsk biologi Ann Iren Solli

Master i medisinsk biologi Ann Iren Solli disputerer for ph.d.-graden  i helsevitenskap og vil offentlig forsvare avhandlingen:

“Intracellular MMP-2. A study of tissue distribution, localization and potential role in skeletal muscle”

Kort sammendrag av avhandlingen:

Matrix metalloproteinaser (MMPer) er en gruppe proteolytiske enzymer, mest kjent for sine funksjoner i vevet som ligger utenfor celler. Det er imidlertid vist at enkelte MMPer også kan ha aktivitet inni celler. Lite er kjent om omfanget av intracellulær MMP aktivitet og hvilke funksjoner MMPer har inni celler. I denne studien har vi undersøkt lokalisering og aktivitet til enzymet MMP-2 i en rekke normale vev. Vi fant MMP-2 aktivitet intracellulært i flere vev, blant annet skjelettmuskel. Nivået av intracellulær MMP-2 aktivitet i skelettmuskelfibre ble redusert av intervalltrening, og den intracellulære MMP-2 aktiviteten var i hovedsak knyttet til type II muskelfibre. Videre har vi funn som indikerer at MMP-2 har en rolle i regulering av glykolyse i skjelettmuskel.(Avhandlingen er tilgjengelig for utlån hos Seksjon for forskningstjenester frem til disputasdato)

Veiledere
Førsteamanuensis Elin Hadler-Olsen, IMB – Hovedveileder

Professor Jan Olof Winberg, IMB – Biveileder

Professor Lars Uhlin-Hansen, IMB – Biveileder

Førsteamanuensis Gunnbjørg Svineng, IMB - Biveileder

Bedømmelseskomiteen
Professor Richard Schulz, Faculty of Medicine and Dentistry, Department of Pediatrics, University of Alberta, Canada, 1. opponent

Professor Hege Thoresen, Farmasøytisk institutt, Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo, 2. opponent

Professor II Sigurd Lindal, Institutt for medisinsk biologi, Det helsevitenskapelige fakultet, UiT Norges arktiske universitet, leder av komite

Disputasleder
Professor Terje Larsen, Institutt for medisinsk biologi, UiT Norges arktiske universitet

Prøveforelesning over oppgitt emne holdes kl. 10.15, samme sted: “Proteolytic enzymes as drug targets”

Når: 03.05.16 kl 12.15–15.00
Hvor: Tabletten, Farmasi-bygget