Disputas – sivilingeniør Hallvard Lauritz Olsvik

Sivilingeniør Hallvard Lauritz Olsvik disputerer for ph.d.-graden i helsevitenskap og vil offentlig forsvare avhandlingen:

“FYCO1 and NBR1: Autophagy and beyond”

Kort sammendrag av avhandlingen:

Autofagi (gresk for «selvspising») er en nedbrytningsprosess inni cellene våre som vi kan si fungerer som cellens søppelsorteringssystem. Skadde og ødelagte proteiner og andre komponenter inne i cellene våre gjenkjennes og sorteres i «søppelbøtter» kalt autofagosomer. Herfra fraktes «cellesøppelet» videre til resirkuleringssentralene, som kalles lysosomer. Autofagosomene smelter sammen med lysosomene og «cellesøppelet» brytes her ned til byggesteiner som kan resirkuleres. Men hvordan fraktes «søppelbøttene» rundt i cellen, og hvordan blir de gjenkjent?

I sitt doktorgradsarbeid, har Hallvard Olsvik under veiledning av professor Terje Johansen sett på hvordan proteinene FYCO1 og NBR1 kan gjenkjenne molekylære «merkelapper» på og i «søppelbøttene». I tillegg har de funnet ut hvordan FYCO1 kan frakte slike søppelbøtter rundt i cellen. Transporten skjer ved at FYCO1 gjenkjenner merkelappen på søppelbøttene, og kobler seg så til proteiner som virker som «lokomotiver» som kjører på «jernbaner» i cella. Disse «jernbanene» kalles mikrotubuli og går på kryss og tvers i cellas indre.

En stor mengde forskning har vist at søppelsorteringen, som foretas av autofagi i cellene våre, har vist seg å være helt sentral for å holde cellene våre friske og sikre dem et langt liv. Når autofagien ikke fungerer som den skal, kan det bidra til utvikling av alvorlige sykdommer som kreft og demenssykdommer som Alzheimer’s sykdom, diabetes og hjerte-karsykdommer. Mutasjoner i genet som koder for proteinet FYCO1 har også vist seg å gi opphav til enkelte arvelige former for øyesykdommen grå stær.

Arbeidet er utført ved Molekylær Kreftforskningsgruppe, Institutt for medisinsk biologi ved Universitetet i Tromsø – Norges Arktiske Universitet. (Avhandlingen er tilgjengelig for utlån hos Seksjon for forskningstjenester frem til disputasdato)

Veiledere
Hovedveileder professor Terje Johansen
Biveileder førsteamanuensis Trond Lamark