Open Arctic: Present Arctic / Nordområdene nå

Engasjert i Tromsøs rolle i nordområdene og det grønne skiftet? Da bør du få med deg “Nordområdene nå", som er et åpent møte om den politiske utviklingen i nordområdene, tirsdag 26. januar på Verdensteatret.

Vi samler representanter fra næringsliv, politikk, forskning og samfunnsliv til diskusjoner om dagsaktuelle saker og utvikling i Nordområdene.

Present Arctic / Nordområdene nå er åpent for alle og har fri inngang.

Arrangementet vil ta for seg viktige temaer som fremtidsnæringer i nord, betydningen av det grønne skiftet, samt hvordan naturressurser kan nyttiggjøres innenfor rammene av det som er bærekraftig.

Velkommen til debatt om de store politiske linjene med lokalt nedslagsfelt!

Program:

19:00 Åpning og velkomstord

Cecilie Myrseth – Fylkesrådleder i Troms

19:05 Tromsø mellom Vestnorden og Barentsregionen

Rasmus Gjedssø Bertelsen – Universitetet I Tromsø

19:15 PANELDEBATT: Fremtidsnæringer

Anne Husebekk – Rektor ved Universitetet i Tromsø

Tommy Torvanger - Direktør i Nergård

Ragni Løkholm Ramberg – Byråd for byutvikling i Tromsø

Magnar Pedersen – Direktør i Nofima

19:45 Klimaendringer og det grønne skiftet

Berit Kristoffersen – Universitetet i Tromsø

19:55 PANELDEBATT: Realisering av det grønne skiftet

Nina Jensen Generalsekretær i WWF

Norge  Karl Eirik Schjøtt-Pedersen Administrerende direktør ved  Norsk olje og gass

Frank Bakke-Jensen Medlem av Næringskomiteen på  Stortinget (H)

Torgeir Knag Fylkesnes Medlem av Næringskomiteen på  Stortinget (SV)

"Present Arctc - Nordområdene nå", organiseres av Arctic Frontiers i samarbeid med forskningsgruppen Arctic Governance ved UiT Norges arktiske universitet.

Celebrating the 10th Arctic Frontiers conference, Arctic Frontiers is proud to present Open Arctic, a new meeting place for Tromsø locals, students, conference participants and others interested in present developments and political issues in the High North. The debates, films, entertainment and talks during the Open Arctic events are free of charge and open to all.

Når: 26.01.16 kl 19.00–20.45
Hvor: Verdensteateret