Trond Giske holder foredrag om framtidas lærerrolle

Trond Giske mener både lektor- og lærerutdanningene må bli mer praksisnære. Det ønsker han å snakke med lektorstudentene ved UiT om. 30. november kommer han til UiT Norges arktiske universitet for å snakke med studentene om framtidas skole. – Jeg mener at lærerutdanningene må ha mer fokus på profesjonen, finne en bedre balanse mellom teori og praksis.

Øker forskjellene

– Dagens skole øker forskjellene i Norge. Hver fjerde førsteklassing som startet på skolen i høst, mer enn 15000 barn, kommer ikke til å fullføre videregående skole om vi ikke gjør noe. Så hvorfor skaper ikke dette et opprør i Norge? Fordi det er barna til de mest ressurssvake i samfunnet som i størst grad havner utenfor, sier Giske. Løsningen til den tidligere utdanningsministeren er tidlig innsats til de som trenger det, større lærertetthet, en bedre lærerutdanning, og at læreren får en arbeidshverdag der han får lov til å konsentrere seg om å være lærer.

Helt avgjørende

Arbeiderpartiets utdanningspolitiske talsperson og leder i Stortingets kirke-, utdannings- og forskningskomite, mener lærerutdanningen er helt avgjørende for morgendagens skole. Nå ønsker han å fortelle om sine tanker – og diskutere dem med lektorstudentene og andre interesserte ved UiT Norges arktiske universitet.

Når: 30.11.15 kl 11.30–12.45
Hvor: TEO-H6 6.303-AUD3