Brown-bag seminar: Et Millennium af miljøer i forandring

Ta med lunsjen din og delta på brown-bag seminar på Senter for samiske studier! Ann Eileen Lennert presenterer sin tverrfaglige forskning om rekonstruksjon av miljøer i forandring i Godthåbsfjorden på Grønland.

Når: Mandag 16. November, klokken 11.15-12.00

Hvor: Senter for samiske studier Guovssu, TEO H2.228

Et uformelt lunsjseminar med presentasjon av Ann Eileen Lennert, PhD stipendiat på Grønlands Naturinstitutt og Klimaforskningssenter.

Ann Eileen Lennert er PhD stipendiat tilknyttet Grønlands Naturinstitut og Klimaforskningscenter. Hun er gjestforsker på UIT frem til juni 2017. Hun arbeider med å rekonstruere miljøer i forandring i Godthåbsfjorden, ved å danne bro mellom forskellige kulturer av viten. Hennes rekonstruksjoner er basert på maringeologi, oceanografi, glaciologi, marinbiologi, kulturlandskaper (herunder menneskets bevegelser i naturen sett ut fra bosetninger, jaktanlegg, reiseruter og stednavn), samt traditionell viten. Den traditionelle viten er unik og kan både hjelpe fortelle om observerte forandringer, tolkning av arkeologiske anlegg, ruter samt stednavn, men også viten om dyrs adferd, migrationsruter, habitater kan hjelpe med å rekonstruere strømforhold og is tilbake i tiden som er svært tilgengelige.

- det er disse kulturer av viten hun ønsker å presentere!

Ann Eileen presenterer seg selv:

Hun er udannet på Ilisimatusarfik, Grønlands Universitet, hvor hun har en master i Kultur og Samfundshistorie, dog er henees kandidat endt med at bliver mere naturvidenskabelig idet hun under kandidaten tog sine kurser i marinegeologi, sedimentologi, økohistorie samt arkæologi på Københavns Universitet, med fokus på Arktis. Hun har yderligere været ½ års praktik på GEUS indenfor maringeologi samt 1/2 års praktik på Grønlands Naturinstituttet og Klimaforsknings Center, hvor hun senere blev og er ansat i dag.

Jeg håber på at i kommer med masser af input og  inspiration i mandagens seminar!

Når: 16.11.15 kl 11.15–12.00
Hvor: Guovssu, Senter for samiske studier