Disputas – Master i farmasi June Utnes Høgli. Tittel på avhandlingen: “Appropriate antibiotic prescribing in Community-Acquired Pneumonia in a Norwegian hospital setting”

Master i farmasi June Utnes Høgli disputerer for ph.d.-graden i Helsevitenskap og vil offentlig forsvare avhandlingen:

Kort sammendrag av avhandlingen Antibiotika er blant våre viktigste legemidler, men nytteverdien trues av bakterienes evne til å bli motstandsdyktige. Rasjonell bruk av antibiotika bestemmer om vi i fremtiden vil kunne behandle infeksjoner effektivt. Smalspektrede antibiotika som penicillin gir i forhold til bredspektrede mindre risiko for at bakteriene skal bli motstandsdyktige, og nasjonale retningslinjer anbefaler i stor grad behandling med penicillin. Vi har undersøkt hvorvidt leger ved utvalgte avdelinger ved Universitetssykehuset Nord-Norge forskriver antibiotika i henhold til nasjonale retningslinjer ved behandling av samfunnservervet lungebetennelse og i hvilken grad valg av terapi påvirker lengde på sykehusopphold, dødelighet og risiko for reinnleggelse. Vi fant at sykehusleger er flinke til å følge retningslinjene når det gjelder valg av behandling og at dette er trygt for pasientene. I tillegg fant vi at å forskrive i henhold til retningslinjene gir lavere risiko for at pasientene blir innlagt på sykehus i løpet av de neste 30-dagene. Studien viste dessuten at det bør være mulig å ytterligere redusere den totale lengden på antibiotikabehandlingen uten at dette får negative konsekvenser for pasientene.  (Avhandlingen er tilgjengelig for utlån hos Seksjon for forskningstjenester frem til disputasdato)

Veiledere

Førsteamanuensis Lars Småbrekke, Institutt for farmasi, UiT Norges arktiske universitet Førsteamanuensis Beate Hennie Garcia, Institutt for farmasi, UiT Norges arktiske universitet

Bedømmelseskomiteen

Dr. Scient Liv Mathiesen, Sykehusapotekene HF, Oslo (1. opponent)

Professor Dag Berild, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo (2. opponent)

Førsteamanuensis Massimiliano Pio Di Cagno Institutt for farmasi, UiT Norges arktiske universitet (komiteleder).

Disputasleder

Professor Eyvind Paulssen, Institutt for klinisk medisin, UiT Norges arktiske universitet

Prøveforelesning over oppgitt emne holdes samme sted kl. 10.15: "How long is short enough for antibiotic treatment of common respiratory and urinary tract infections?"

Når: 01.10.15 kl 12.15–15.00
Hvor: Tabletten, Farmasibygget