Fremtidsmulighetene i de nordlige og i de polare havområdene

Norges tekniske vitenskapsakademi - NTVA og UiT Norges arktiske universitet inviterer til ettermiddagsseminar torsdag 3.september, 2015 på Norges Fiskerihøgskole. Velkommen!

Fremgangsrik forskning og stadig lengre perioder med åpent farvann, vil skape mange og spennende muligheter i de nordlige og polare havområdene i de kommende årene. Forskningen som pågår gir oss stadig større kunnskaper og innsikt. Samtidig klarlegges det at de kommersielle mulighetene av ulike typer bli stadig flere.

I ettermiddagsseminaret som arrangeres i Tromsø torsdag 3.september, vil syv meget fremtredende eksperter fra UiT Norges arktiske universitet fortelle om hva som akkurat nå skjer i de nordlige havområdene sett fra en biologisk, botanisk, teknologisk og ressursmessig synsvinkel. I et sluttinnlegg vil det være en konkret drøfting av nye marine næringer og hvilke utviklingsbehov som den marine sektor vil stå overfor frem mot 2050.

PROGRAM:

Kl 1630

Eivind Hiis Hauge, president i NTVA:

Velkommen til fellesseminar (5 min)

Edel Elvevoll, dekan ved Norges fiskerihøgskole/UiT:
Kort introduksjon (5 min)

Marit Reigstad, professor ved UiT Norges arktiske universitet:
Raske endringer i Arktis – påvirkning av plante- og dyreliv (20min)

Malin Daase, postdoktor arktisk og marin biologi ved UiT Norges arktiske universitet:
Mye liv i den polare natten (20 min)

Kl 1740   Pause med enkel servering (20 min)

Kl 1800

Jurgen Mienert, professor i marin geologi og geofysikk ved UiT/Norges arktiske universitet:
Gasshydrater i Arktis: Ukonvensjonell energi eller global oppvarming av jorda? (20 min)

Claire Armstrong, professor i ressursøkonomi ved Norges fiskerihøgskole/UiT:
Verdien av økosystemtjenester i havet (20 min)

Edel Elvevoll, professor ved Norges fiskerihøgskole/UiT:
# blåttskifte Nye marine næringer – behov for for marin sektor mot 2050 (20 min)

Møteleder: Karl Almås, visepresident i NTVA, tidligere adm dir ved SINTEF Fiskeri og havbruk

Øyvind Hilmarsen, byrådsleder i Tromsø:

«Arctic Valley»  (5 min)

Ferdig kl 1900

Seminaret er gratis og åpent for alle interesserte.

Av hensyn til serveringen ber vi om påmelding innen tirsdag 1. september. Vennligst bruk dette skjemaet.

Når: 03.09.15 kl 16.30–19.00
Hvor: Norges Fiskerihøgskole, Foajeen