Kulturnatt på MS Polstjerna: Å være Nord

Hva er naturen for deg?

I denne intime forestillingen inviteres du med til Arktis og elementenes menneskelige påvirkningskraft. Hvor stopper grensene for mitt vesen hvis ingen er der til å bekrefte min eksistens? Skillet mellom mennesket og natur viskes ut i denne dypøkologiske performancen. Med utgangspunkt i Christiane Ritters overvintring på Svalbard i 1934, samt visuell-etnografiske studier på øyriket, har vi deviset performancen Å Være Nord.

En scenisk, auditiv og visuell utforskning av menneskets forhold til naturen.

Line Svea og Maja Skogstad med forestillingen "Å være Nord" på MS Polstjerna i oktober

Å Være Nord er deviset og framført av Maja Skogstad og Line Svea og er en del av Skogstads mastergrad i estetiske fag på Høgskolen i Oslo og Akershus. Skogstad en bachelor i drama og teater fra Høgskulen i Volda og performance-utdanning fra Dartington College. For tiden arbeider hun freelance og som teater- og kunstlærer i kulturskolen i Målselv. Svea har samme bachelor Volda samt ulike kurs i devising og performance, og arbeider for tiden freelance i Oslo.

Forestillingen har også vært vist på Festspillene i Nord-Norge (på skonnerten Anna Rogde) og på Høgskolen i Oslo og Akerhus. Se gjerne på nettsiden www.majsko.wix.com/nord for bilder og mer info.

Deviset og framført av: Line Svea og Maja Skogstad

Medvirkende intervju: Per Fugelli og Jan-Gunnar Winther

Film og bilder: Mari Tefre, Shutterbird Productions, Polarinstituttets bildearkiv, Christiane Ritter, Google Earth og Maja Skogstad

Musikk: Marlene Dietrich og Brian Eno