Grunnlovsjubileet viser Nordnorsk Kunstmuseum og Tromsø Museum - Universitetsmuseet utstillingen «Sami Stories» på Scandinavian House i New York i perioden 10. mai - 30. september 2014." /> Grunnlovsjubileet viser Nordnorsk Kunstmuseum og Tromsø Museum - Universitetsmuseet utstillingen «Sami Stories» på Scandinavian House i New York i perioden 10. mai - 30. september 2014." />

Utstillingen «Sámi Stories: Art and Identity of an Arctic People»

I anledning Grunnlovsjubileet viser Nordnorsk Kunstmuseum og Tromsø Museum - Universitetsmuseet utstillingen «Sami Stories» på Scandinavian House i New York i perioden 10. mai - 30. september 2014.

Denne sommeren formidler utstillingen Sámi Stories: Art and Identity of an Arctic People fortellinger om samisk historie, samfunn og kunst i New York. For første gang skal en slik stor utstilling og bøker om samisk kunst og identitet presenteres for et amerikansk publikum.

Prosjektet er et samarbeid med mellom Nordnorsk Kunstmuseum og Tromsø Museum, UiT Norges arktiske universitet, og er produsert i forbindelse med den norske Grunnlovens 200-års jubileum.

Gjennom samisk nåtidskunst, tradisjonell duodji og sentrale aspekter ved samisk identitetsforvaltning som medborgeridentitet får besøkende innblikk i både historiske og samtidige elementer ved den samiske kulturen.

Norges og USAS grunnlover er blant verdens eldste. Den norske grunnloven er unik i forhold til andre lands konstitusjoner fordi Stortinget i 1988 vedtok et  tillegg som gir Norges urfolk – samene – rett til å være norsk på samisk og åpner dermed for en dobbelt offentlighet. 25-årsjubileet for den første åpning av Sametingets plenum faller også sammen med 200-årsjubileet for den norske Grunnloven.

Publikum i New York vil få oppleve to parallelle historier. Det ene presenterer samisk historie og samfunn ved et utvalg arbeider av moderne og samtidige kunstnere, kuratert og organisert av Nordnorsk Kunstmuseum. Det andre tar opp medborgeridentitet og identitetsforvaltning, produsert av Tromsø Museum, UiT Norges arktiske universitet i samarbeid med Senter for nordlige folk og Institutt for statsvitenskap, UiO.

I forbindelse med utstillingen er det produsert et boksett i to bind, i samarbeid med Orkana Akademisk forlag.  Bøkene lanseres samme dag som utstillingen åpner i New York. Samarbeidspartene inviterer til boklansering med foredrag og musikalsk underholdning på Nordnorsk Kunstmuseum, lørdag 10. mai, kl. 14.

Starter: 10.05.14 kl 10.00
Slutter: 30.09.14 kl 20.00