vår
2016
HIF-2160 Tverrfaglige kjønnsstudier - 10 stp
Innhold
Emnet skal gjøre studentene fortrolige med sentrale debatter og problemstillinger innen kvinne- og kjønnsforskning. For studenter som tar årsstudiet i kjønnsstudier skal emnet bidra til å se sammenhenger mellom, og binde sammen, de forskjellige emnene på studiet. Emnet tar utgangspunkt i forståelse av, og kritisk diskusjon omkring, sentrale teoretiske og metodiske tekster fra kvinne- og kjønnsforskningen. Det legges vekt på tverrfaglige perspektiver, diskusjoner omkring kjønnsidentiteter og kjønnsrelasjoner i ulike kontekster, koblingen mellom kjønn og samfunnsinstitusjoner, samt mediale og kulturelle representasjoner av kvinner og menn. Undervisningen vil også gi studentene oversikt over kvinne- og kjønnsforskningens historie.Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper
Studenten har
- oversikt over sentrale spørsmål, debatter, teorier og begreper innen kvinne- og kjønnsforskning
Ferdigheter
Studenten kan
- reflektere faglig omkring sentrale begreper og teorier i kjønnsstudier og anvende disse kritisk
- reflektere over kjønn og dets betydning i egen faglig utøvelse og over egen bruk av forskjellige fagperspektiver
Kompetanse
Studenten kan
- selvstendig formidle kjønnsteori og kjønnsforskning gjennom muntlige og skriftlige presentasjoner
- kunne vurdere et faglig materiale på en kjønnskritisk måte
Undervisning
Undervisningen organiseres som seminarer og forelesninger. Seminarene ledes av emneansvarlig der studentene bidrar med forberedte presentasjoner.
Kvalitetssikring av emnet:
Alle emner midtveis-evalueres en gang i løpet en 3-årsperiode på bachelorgradsnivå. Programstyret avgjør hvilken studieretning som skal evalueres per år, og hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:
- en muntlig presentasjon (på 15-20 minutter), som deretter skrives ut, godkjennes av faglærer og legges inn i fronter. Den ferdige teksten skal ha et omfang på ca. 1400 ord (formatert med 1.5. linjeavstand og skriftstørrelse 12).
- obligatorisk deltakelse på 70% av oppsatte forelesninger og seminar.
Eksamen består av:
- 1 ukes hjemmeeksamen. Emneansvarlig formulerer oppgavetekster over oppgitte tema fra pensum. Oppgaven skal ha en lengde på ca. 3500 ord (formatert med 1.5. linjeavstand og skriftstørrelse 12). Eksamen evalueres med bokstavkarakterer (A-F).
Alle skriftlige arbeider er basert på følgende standard: Times New Roman, 12 pkt., 1,5 linjeavstand, 2,5 cm marg.
Kontinuasjonseksamen:
Ved karakteren F/ikke bestått til ordinær eksamen, har studenten anledning til å kontinuere.
Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamener i høstsemesteret og 15. august for eksamener i vårsemesteret.
Pensum
Pensum består av følgende bøker/kapitler/artikler:
Bøker:
- Nina Lykke: Kønsforskning. En guide til feministisk teori, metodologi og skrift, Frederiksberg 2008. Hele boka (256 sider).
- Oppslagsverk/oversikt: Jørgen Lorentzen og Wencke Mühleisen (red.): Kjønnsforskning. En grunnbok, Oslo 2006. Hele boka (272 sider).
Bokkapitler:
- Hanne Haavind (red): Kjønn og fortolkende metode. Oslo: Gylendal 2000.
- Kapittel 1: Hanne Haavind: På jakt etter kjønnede betydninger (s7-59), 52 s.
- Kapittel 2 Dorte Marie Søndergaard. Destabiliserende diskursanalyse; veje ind i poststrukturalistisk inspirert empirisk forskning (s60-105)64 s.
- Kapittel 5: Hanne Haavind: Analytiske retningslinjer ved empiriske studier av kjønnede betydninger (s155-219). 64 s.
Disse bøkene må kjøpes eller lånes på biblioteket.
- Christine M. Jacobsen og Randi Gressgård: "En kvinne er ikke bare en kvinne. Kjønnsproblematikk i et flerkulturelt samfunn" (s189-230) i Cathrine Holst (red): Kjønnsrettferdighet. Oslo: Gyldendal 2002. 41 s
- Anna Lena Lindberg: "Innledning" (s9-22), Linda Nochlin: "Varför har det inte funnits några stora kvinnliga konstnärer?" (s23-52) og Patricia Simons: ¿Inramade kvinnor. Blicken, ögat och profilen i renässansens porträttkonst¿ (s53-88), alle tre i Anna Lena Lindberg (red): Konst, kön och blick : feministiska bildanalyser från renässans till postmodernism, Stockholm: Norstedts Förlag 1995, totalt 67 s.
- Ann Therese Lotherington: ¿LDO er løsningen ¿ hva er problemet? En analyse av opprettelsen av likestillings- og diskrimineringsombudet¿ (s39-70) 31 s. i Anne-Jorunn Berg, Anne Britt Flemmen og Berit Gullikstad (red): Likestilte norskheter. Om kjønn og etnisitet. Trondheim: Tapir akademisk forlag.
- Virginia Woolf: Kapittel III av Et eget rom (overs. Merete Alfsen) (s52¿66), 14 s. Oslo: Pax Forlag, 2012
- Virginia Woolf: "Kvinner og litteratur"(overs. Merete Alfsen) (s105¿112) i 7 s. Anka Ryall (red): Indiskresjoner og andre essay. Oslo: Pax Forlag 2002.
Disse bokkapitlene vil bli gjort tilgjengelige for studentene.
Tidsskriftsartikler:
- Toril Moi: "Jeg er ikke kvinnelig forfatter.¿ Om kvinner, teori og litteratur i dag." Samtiden 3/2008 (s6¿21) 15 s.
- Aure, M (2007) "Migrasjonsprosesser og rekrutteringskanaler: Å bli arbeidsmigrant" in Sosiologi i Dag 3-4/2007 p.9-29. 20 s.
Artiklene vil bli gjort tilgjengelig for studentene.
- Hege Skjeie: Nyskaping etterlyst: NOUer og politiske realiteter (s362-377) 15 s. Tidsskrift for kjønnsforskning, årgang 37, nr. 3-4 2013
- Janneke van det Ros: Likestillingspolitikk og alskens folk (s378-386) 8 s. i Tidsskrift for kjønnsforskning, årgang 37, nr. 3-4 2013
Lenken er til hele tidsskriftet (PDF-fil). Det er flere interessante artikler om likestilling her som med fordel leses.
- Ferrando, F. (2014). "Posthumanism." Tidsskrift for kjønnsforskning. (s168-172) 4 s.
- Berg, A.-J. (2014). "Hva skjedde med kyborgen? Om feministisk materialitetsteori." Tidsskrift for kjønnsforskning(02): 110-126. 16 s.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: HIF-2160
- Ansvarlig enhet
- Institutt for arkeologi, historie, religionsvitenskap og teologi
- Kontaktpersoner
-
Marit Aure
Instituttleder og professor i sosiologi og kjønnstudier ISV
+4777645622
marit.aure@uit.no
- Tidligere år og semester for dette emnet