høst 2015
HIS-1020 De europeiske trolldomsprosessene - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret. 1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.

Emnetype

Teoretisk og historiografisk. Emnet kan tas som enkeltemne.
Emnet er valgfritt i bachelorstudiet i historie, i emnesamlingen "historie for lærere 60 sp'" og emnesamlingen "historie for lærere 30 sp", samt andre fagkombinasjoner. Passer som støtteemne til flere samfunnsvitenskapelige og humanistiske disipliner slik som sosiologi, antropologi og religion.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode: 9199 - Enkeltemner lavere grad.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

HIS-1051 Trolldomsprosessene i et historisk og religionsvitenskapelig perspektiv - nettstudium 10 stp

Innhold

Emnet handler om de historiske trolldomsprosessene fra 1400-tallet til 1750. I denne perioden ble over 100.000 mennesker, de fleste kvinner, stilt overfor euroepiske domstoler anklaget for ulike former for trolldomskriminalitet. Forskningen rundt fenomenet har vært meget omfattende og flerfaglig de siste tiårene. I dag framstår trolldomsforskning som et intellektuelt spennende kulturhistorisk felt som byr på mange utfordringer av teoretisk, metodisk og empirisk art. Emnet gir en bred innføring i den rikholdige historieskrivningen om hekser, magi og trolldom. Forfølgelse av trollfolk er et historisk område som lar seg best forklare og forstå gjennom å kombinere den store historien med mikrohistorie, forstått som dybdedykk i lokalhistorien. Derfor vil emnet også ta for seg prosessutviklingen i Nord-Norge med særlig vektlegging av utviklingen i Finnmark der forfølgelsen av ulike trollfolk var spesielt brutal og omfangsrik. Sakene fra Finnmark er velegnet for studier av kjønn og etnisitet.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha oppnådd disse læringsresultatene:

Kunnskap: studentene skal

  • Ha kunnskap om sentrale kildekategorier, særegne historiske problemstillinger og tema innen studiefeltet.
  • Lære om hvilke spørsmål som har vært sentrale i forskningen omkring hekser, magi og trolldom.
  • Ha forståelse for historiografi og fagdebatt knyttet til trolldomsprosesser.
  •  Lære om andre historiske og samtidsaktuelle former for menneskeførfølgelse.

Ferdigheiter: studentene skal:

  •  Kunne analysere og trekke egne slutninger.
  • Ha evne til å kunne komparere i tid og rom.
  • Kunne organisere kunnskapen ut fra kilder, som for eksempel tingbøker, sakefallslister og andre offentlige og private dokument.
  • Vite om håndskrevne kilder fra trolldomsprosessene i Nord-Norge.
  • Kjenne til hvor man finner kilder og kunnskap til emnet (arkiver, biblioteker, museer og nettressurser).

Generell kompetanse: studentene skal

  • Ha tilstrekkelig overblikk i emnet til å kunne formidle sentrale teorier og synspunkter innen trolldomsforskningen.
  • Ha tilegnet seg kildekritisk kompetanse til akademisk tenkning, lesning og skrivning.
  • Være i stand til å behandle kilder og informasjon på en kritisk og selvstendig måte.
  • Ha tilegnet seg kildekritisk kompetanse til akademisk tenkning, lesning og skrivning.


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråket er normalt norsk. Av historiefaglige grunner og for å oppnå instrumentelle mål om å utvikle kompetanse i engelsk fagspråk hos norskspråklige studentar eller integrere studenter med annet morsmål enn norsk, kan undervisningsspråket også vere engelsk.

Eksamensspråket er normalt norsk, men det kan også gies anledning til å skrive oppgaver og eksamenssvar på andre språk. Dette må eventuelt avtales med Instituttet på forhånd.

Undervisning

Forelesninger, seminar og veiledning i forbindelse med skriving av hjemmeoppgaver. Undervisning som er gitt i løpet av semesteret blir òg regnet som del av det eksamensrelevante kunnskapsgrunnlaget. Omfanget av undervisning tilsvarer omlag 30 timer, der det meste skjer i form av forelesinger. I samband med skriving av hjemmeoppgaver blir det gitt kollektiv rettledning ved utlevering av dinne. Det blir gitt kollektiv tilbakemelding på den første hjemmeoppgaven Emnet blir tilbudt hvert høstsemester, og det er ikke anledning til å ta eksamen i vårsemesteret.

Læringsformer og aktiviteter:

For å formidle kunnskap om sentrale kilder innenfor fagområdet blir det i forbindelse med enkelte forelesninger delt ut originalkilder fra rettsprosessene. Disse vil så bli gjennomgått og drøftet i fellesskap, eller gjennom framlegg fra studentene.

Kvalitetssikring av emnet:
Emnet evalueres hvert tredje år.


Eksamen

Eksamen består av to hjemmeoppgaver av et omfang på 5 sider (ca. 2350 ord), hver av oppgavene skal skrives i løpet av ei uke. Oppgavene blir vurdert samlet (mappeevaluering) ut fra karakterskalaen A-F.

 

Det er anledning til å ta kontinuasjonseksamen ved karakteren F.


Pensum

Grunnbøker:

Heksebrenning i nord, temanummer av Ottar, nr. 293, 5-2012 (48 sider).

Hagen, Rune Blix: Dei europeiske trolldomsprosessane, Det Norske Samlaget, Oslo, 2014.

Alm, Ellen: Trondheims siste heksebrenning. Trolldomsprosessen mot Finn-Kirsten. Museumsforlaget, Trondheim 2014: 11-146.

Hagen, Rune Blix: Ved porten til helvete. Trolldomsprosessene i Finnmark, Cappelen Damm, Oslo 2015, utdrag (om lag 200 sider): 7-106, 148-241, 272-278.

Utdrag fra The Oxford Handbook of witchcraft in Early Modern Europe and Colonial America, edited by Brian P. Levack, Oxford University Press, Paperback edition 2014. Følgende artikler:


Part I Witch Beliefs
2. Hans Peter Broedel: Fifteenth-Century Witch Beliefs (32-49)
3. Edward Bever: Popular Witch Beliefs and Magical Practices (50-68)
4. Gerhild Scholz Williams: Demonologies (69-83)
5. Willem de Blécourt: Sabbath Stories: Towards a New History of Witches' Assemblies (84-100)
6. Walter Stephens: The Sceptical Tradition (101-121)


Part II: Witchcraft Prosecutions
9. Richard Kieckhefer: The First Wave of Trials for Diabolical Witchcraft (159-178)
10. Thomas Robisheaux: The German Witch Trials (179-198)
16. Malcolm Gaskill: Witchcraft Trials in England (283-299)
17. Julian Goodare: Witchcraft in Scotland (300-317)
20. Valerie Kivelson: Witchcraft Trials in Russia: History and Historiography (355-374)
21. Rune Blix Hagen: Witchcraft Criminality and Witchcraft Research in the Nordic Countries (375-392)
22. Richard Godbeer: Witchcraft in British America (393-411)
24. Brian P. Levack: The Decline and End of Witchcraft Prosecutions (429-446)


Part III: Themes of Witchcraft Research
25. Alison Rowlands: Witchcraft and Gender in Early Modern Europe (449-467)
26. Brian P. Levack: Witchcraft and the Law (468-484)
27. Gary K. Waite: Sixteenth-Century Religious Reform and the Witch-Hunts (485-506)
29. Johannes Dillinger: Politics, Sate Building, and Witch-Hunting (528-547)
32. Sarah Ferber: Demonic Possession, Exorcism, and Witchcraft (575-592)


HIS-1020 Kopisamling, høsten 2015.

Roald E. Kristiansen: De gjenstridige prestene. Svartebokpresten som tricksterfigur, i Jens-Ivar Nergård og Sigmund Nesset (red.) Det gjenstridige. Edmund Edvardsen 60 år, Oplandske Bokforlag 2003: 135-148. (ISBN8275181046)

Chapter 10 Contextualizing Exhibited Versions of Sami Noaidevuohta (Stein Mathisen, pp.191-214)

Chapter 12 Shamanism and Indigenous Soundscapes: the Case of Mari Boine (Siv Ellen Kraft pp. 235-261). Begge i Nordic Neoshamanisms, ed. by Siv Ellen Kraft, Trude Fonneland and James R. Lewis, Palgrave Macmillan 2015 (ISBN9781137461391) 

Trolldomssakene mot barn i Vardø og Vadsø 1663, kildeutdrag fra Fylkesmannen i Finnmark, Arkivstykke 2543, dok. 040, Statsarkivet i Tromsø.

Stian Sand Christensen: Mccarthyismen i USA-fornuftig svar på reell trussel? i Historisk tidsskrift 4/2005: 623-638.

Hallvard Tjelmeland: Den kalde krigens kulturhistorie, i H. Tjelmeland: Den kalde krigen, Oslo 2006: 73-80. (SBN9788252167924)

Nicolas Werth: The Mechanism of Mass Crime. The Great Terror in the Soviet Union, 1937-1938 i The Specter of genocide: mass murder in historical perspective, edited by Robert Gellately and Ben Kierman, Cambridge 2003: 215-239. (ISSN: 0882-8539)

Jens Petter Nielsen: "Var Stalin virkelig nødvendig?" kapittel 8 i J.P. Nielsen Døden løser alt. Nye perspektiver på Stalins terror, Scandinavian Academic Press/ Spartacus forlag 2012: 115-136. (ISBN 978-82-304-0094-4)

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: HIS-1020
  • Tidligere år og semester for dette emnet