høst 2015
ARK-1007 Arkeologiens idéhistorie - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni

Emnetype

Emnet er obligatorisk for studenter på bachelorprogrammet i arkeologi. Det anbefales tatt i andre studieår (3. semester).

Emnet passer også som valgemne i historie, sosialantropologi, religionsvitenskap, sosiologi og statsvitenskap.

Emnet kan tas som enkeltemne.


Opptakskrav

Emnet forutsetter gode kunnskaper i engelsk.

 

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

 

Søknadskode 9199 enkeltemner lavere grad.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

ARK-2001 Fortidsforståelser: Teoretiske perspektiv i arkeologisk forskning 10 stp

Innhold

Emnet skal gi studenten ei innføring i sentrale posisjoner i den teoretiske debatten i arkeologien, i Skandinavia og internasjonalt. Emnet gir et grunnriss av skiftende teoretiske perspektiv innenfor arkeologisk forskning fra 1800-tallet og fram til i dag. Emnet tar også opp forskningens sosiale og politiske kontekst, og hvordan problemstillinger og tolkningsforslag er påvirket av arkeologens samtid.

Hva lærer du

Etter å ha bestått emnet, skal studenten ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

Studenten skal ha:

  • kunnskap om skiftende teoretiske perspektiv innenfor arkeologisk forskning fra 1800-tallet og fram til i dag
  • forståelse for forskningens sosiale og politiske kontekst, og hvordan tematikk, problemstillinger og tolkningsforslag påvirkes av arkeologens samtid
  • et utgangspunkt for å kunne vurdere den vitenskapelige, samfunnsmessige og politiske bakgrunn for ulike tolkninger og synspunkter knyttet til kulturhistorien og arkeologien

Ferdigheter

Studenten skal:

  • kunne gjøre bruk av basisferdigheter når det gjelder å problematisere sammenhengen mellom teori og fagets utvikling og hvordan ulike teorier kan anvendes i arkeologisk forskning
  • ha innsyn i sammenhengen mellom teori, fagets utvikling og den samfunnspolitiske kontekst.


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråket er norsk.

Eksamensspråk er norsk, svensk eller dansk. Søknad om å få skrive besvarelsen på engelsk og/eller få engelsk oppgavetekst rettes til instituttet.


Undervisning

Undervisningen består av til sammen 12 dobbelttimer, fordelt på 10 forelesninger og 2 seminar.

Mens forelesningene vil gi studenten en oversikt over den teoretiske utviklingen, vil seminararbeidet gi studenten anledning til selv å kunne diskutere denne utviklingen.


Eksamen

ARBEIDSKRAV:

Obligatorisk oppmøte på begge seminar og minimum 7 forelesninger.

I tillegg leveres det inn 1-2 korte skriftlige besvarelser (á 2-3 sider, 700-1000 ord) over oppgitt tema relatert til seminarene. 

For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha oppfylt kravet til obligatorisk deltakelse i undervisningen, samt fått godkjent skriftlig innlevering(er).

EKSAMEN:

Eksamen består av en hjemmeeksamen på 3500 ord (ca. 10 sider) over oppgitt tekst. Eksamen skrives over 2 uker. Karakterer fra A- E for bestått og F for ikke bestått.

Kontinuasjonseksamen:

Det tilbys kontinuasjonseksamen ved karakteren F.


Pensum

Pensum er på om lag 700 sider.

Bøker og kompendium kjøpes ved Akademisk Kvarter.

Oversiktsverker (bøker)

Trigger, Bruce G.1996 A History of Archaeological Thought. Second Edition. Cambridge University Press.

Olsen, Bjørnar 1997 Fra ting til tekst. Teoretiske perspektiv i arkeologisk forskning. Universitetsforlaget, Oslo.

 

Fordypningslitteratur (kompendium)

Evolusjonisme og kulturhistorisk arkeologi

 

Tylor, E.B. 1994 [1871] ¿The Science of Culture¿ og ¿The Development of Culture¿ (utvalgte deler). I: The Collected Works of Edward Burnett Tylor, Volume III, s.1-20, 23-24, 53-56. Routledge/Thoemmes Press, London. Opprinnelig trykt i: Primitive Culture. J. Murray, London.

Müller, S. 1884 Mindre Bidrag til den forhistoriske Arkæologis Methode. II. Den archæologiske Sammenligning som Grundlag for Slutning og Hypothese. Aarbøger for Nordisk Oldkyndighed og Historie, s. 183-203.

Montelius, O. 1900 Typologien eller utvecklingsläran tillämpad på det mänskliga arbetet. Svenska Fornminnesföreningens Tidskrift, 10:237-68.

Childe, V.G. 2003 [1936] Man Makes Himself, s.1-14. Spokesman, London.

Tallgren, A.M. 1937 The Method of Prehistoric Archaeology. Antiquity, 11:152-61.

 

Gjessing, G. 1951 Arkeologi og etnografi. Viking, 15:115-36.

Hawkes, C. 1954 Archaeological Theory and Method: Some Suggestions from the Old World. American Anthropologist, 56:155-68.

Prosessuell arkeologi

Binford, L.R. 1962 Archaeology as Anthropology. American Antiquity, 28:217-225.

Binford, L.R. 1983 ¿The Challenge of the Mousterian¿ og ¿An Archaeological Odyssey¿, I: In Pursuit of the Past.

Decoding the Archaeological Record, s.79-108. Thames & Hudson, London.

 

Flannery, K. 1968 Archaeological Systems Theory and Early Mesoamerica. I: Anthropological Archeology in the

Americas, red. av B.J. Meggers, s.1-21. Anthropological Society of Washington, Washington D.C.

 

Hill, J.N. 1972 A Prehistoric Community in Eastern Arizona. I: Contemporary Archaeology. A Guide to Theory and

Contributions, red. av Mark P. Leone, s.320-332. Southern Illinois University Press, Carbondale.

 

Myhre, B. 1991 Theory in Scandinavian Archaeology since 1969: A View from Norway. I: Archaeological Theory in

Europe, red. av I. Hodder, s.161-181. Routledge, London.

 

Postprosessuell arkeologi

Engelstad, E. 1991 Images of Power and Contradiction: Feminist Theory and Post-Processual Archaeology. Antiquity, 65:502-14.

Hodder, I. 1992 The Domestication of Europe. I: Theory and Practice in Archaeology, red. av I. Hodder, s. 241-253.

Routledge, London.

Shanks, M. & Tilley, C. (med kommentarer) 1989 Archaeology into the 1990s. Norwegian Archaeological Review, 22(1):1-54.

 

Arkeologi etter postprosessualismen

Olsen, B. 2006 Ting-mennesker-samfunn. Introduksjon til en symmetrisk arkeologi. Arkæologisk Forum, 14:13-18.

Shepherd, N. 2005 From ¿One World Archaeology¿ to One World, Many Archaeologies. Archaeologies, 1:1-5.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: ARK-1007
  • Tidligere år og semester for dette emnet