vår
2024
LER-3250 Masteremne i samfunnsfag: Historiedidaktikk og historiebruk - 15 stp
Emnetype
Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning 1.-7. og 5.-10. trinn, og i master i fagdidaktikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne. Emnet kan tas som videreutdanning av lærere.
Forkunnskapskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning 1.-7. og 5.-10. trinn, eller jf. opptakskrav for master i fagdidaktikk.
Innhold
Dette emnet vil fokusere på hvilken rolle bruk av historie spiller i ulike sammenhenger knyttet til fremstillingen og fortolkningen av fortiden. Emnet tar for seg fagfeltet historiedidaktikk og historiebruk i vid forstand, både innenfor og på arenaer utenfor skolen. Studentene skal utvikle en kritisk forståelse og analytisk holdning til bruk av historie i ulike politiske, sosiale, kommersielle og kulturelle sammenhenger.Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten skal ha:
- kunnskap om historiografi, metode og teori innenfor disiplinfaget historie
- inngående kunnskap om metoder og teorier innenfor fagfeltet historiedidaktikk og historiebruk
- inngående kunnskap om hvordan historie og minner brukes i forskjellige sammenhenger
- inngående kunnskap om utviklingen av fagfeltet historiedidaktikk og historiebruk
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende historiedidaktiske arbeidsmåter, teori og metode i læringsarbeid
- bruke ulike kilder og fremstillinger innenfor en faglig teoretisk ramme til selvstendige undersøkelser av historiebruk
- analysere og forholde seg kritisk til bruk av historie i ulike politiske, sosiale, kommersielle og kulturelle sammenhenger
Kompetanse
Studenten kan:
- analysere historiefaglige fremstillinger og empirisk materiale
- legge til rette for læringsaktiviteter som vekker elevenes undring og interesse
- vurdere ny og tidligere forskning knyttet til relevante tema innenfor fagfeltet historiedidaktikk og historiebruk og nyttiggjøre seg slik kunnskap til egen faglig praksis
- reflektere over etiske problemstillinger i et historiefaglig perspektiv
Undervisning
Undervisningen vil være organisert i forelesninger, seminarer og grupper. Studentaktive arbeidsformer vil vektlegges.
Digitale hjelpemidler vil bli utnyttet på de områder der dette er hensiktsmessig. Datainnsamling og ekskursjoner er også aktuelle arbeidsformer.
Kvalitetssikring av emnet
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 07.05.2024 09:00 (Utlevering) 24.05.2024 14:00 (Innlevering) |
14 Dager | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Tilstedeværelse | Godkjent – ikke godkjent | ||
Dokumentasjonsprosjekt | Godkjent – ikke godkjent |
Mer info om arbeidskrav
- 70 % deltakelse på undervisning
- Planlegge, gjennomføre og presentere et dokumentasjonsprosjekt knyttet til bruk av historie. Dette gjennomføres individuelt eller i gruppe på to studenter og presenteres muntlig med hjelp av digitale hjelpemidler. Presentasjonen skal ha en varighet på ca. 15 minutter. Både faglig innhold og formidlingsevne skal ligge til grunn for eventuell godkjent/ikke godkjent
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: LER-3250
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet