vår
2024
ERG-1110 Introduksjon i ergoterapi. Praksisstudier 1 - 20 stp
Innhold
I dette emnet introduseres studentene for ergoterapifaget og får innblikk i ergoterapeuters arbeidsoppgaver og yrkesetikk. Studentene lærer om ergoterapifagets historie og betydning i samfunnet. Lovverk relevant for ergoterapeutisk profesjonsutøvelse introduseres.
Studentene får introduksjon til rehabilitering og habilitering som virksomhetsområde i helse- og velferdstjenestene. Betydning av kunnskapsbasert praksis vektlegges gjennom hele emnet.
Den ergoterapeutiske arbeidsprosess med profesjonell resonnering studeres og utprøves. Brukermedvirkning og utforskning av klienters aktivitetshistorie er sentrale tema i undervisning.
Ergoterapeutisk kjernekompetanse bygges med bruk av aktivitetsanalyse, virksomhetsanalyse og andre aktivitetsbaserte kartleggingsverktøy.
Studentene introduseres for tekniske hjelpemidler og velferdsteknologi forøvrig. Gjennom gruppearbeid og samarbeid i praksisstudier gis studentene mulighet til å lære om andre faggruppers kompetanse og oppøve egen samhandlingskompetanse.
Hva lærer du
Kunnskap
Kandidaten
- Kan beskrive aktuelle ansvarsområder og arbeidsoppgaver for ergoterapeuter
- Har kunnskap om ergoterapeutenes yrkesetiske retningslinjer
- Kan beskrive ergoterapifagets historiske utvikling
- Kan beskrive en ergoterapeutisk arbeidsprosess og ergoterapeuters profesjonelle resonnering.
- Kan forklare menneskers aktivitetsutfordringer ved bruk av Modell for menneskelig aktivitet (MOHO)
- Kan beskrive et aktivitetsbasert kartleggingsverktøy
- Kan forklare aktivitetsanalyser og virksomhetsanalyser som en del av en ergoterapeutisk arbeidsprosess i praksis (felles nasjonal læringsutbyttebeskrivelse)
- Kan beskrive hvordan ulike tiltak iverksatt av ergoterapeut kan bidra til endringer i samspillet mellom person/aktivitet/omgivelser
- Kan referere til eksempler der tekniske hjelpemidler er anvendt for å fremme aktivitet og deltagelse
- Kan beskrive hvordan ergoterapeuter anvender biomekanisk og/eller kognitivt perseptuelt perspektiv i sin yrkesutøvelse
- Kan beskrive hvordan ergoterapeuter anvender relasjonell kunnskap i sin yrkesutøvelse
- Kan definere rehabilitering og habilitering og ergoterapeuters funksjon innen feltet.
- Kan forklare sentrale begreper i Internasjonal klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) og kjenner ICFs anvendelse.
- Undersøker samsvar mellom begreper i aktivitetsvitenskap, ergoterapiteori og ICF.
Ferdigheter
Kandidaten
- Kan gjenkjenne ergoterapeutens anvendelse av kunnskap om meningsfull aktivitet
- Kan delta i en ergoterapeutisk arbeidsprosess
- Kan benytte og dokumentere aktivitetsanalyser og virksomhetsanalyser (felles nasjonal læringsutbyttebeskrivelse)
- Kan benytte kartleggings- og undersøkelsesredskaper i praksisstudiene
- Kan gjenkjenne hvilke strategier ergoterapeuten anvender for å fremme aktivitet og deltagelse
- Kan delta sammen med ergoterapeut i anvendelse av teknologiske løsninger for å imøtekomme personers behov for deltakelse i aktivitet.
- Kan beskrive utprøving, vurdering og tilpasning av tekniske hjelpemidler
- Skal delta i å skrive søknad på tekniske hjelpemidler ut fra relevant lovverk og personers behov
- Følge med på hvordan personers og pårørendes erfaringskompetanse anvendes i ergoterapiutøvelse
- Kan identifisere etiske problemstillinger i praksisstudiene
- Kan følge og henvise til lovverk som er relevant for praksissted
Generell kompetanse
Kandidaten
- Følger utdanningen og praksisstedets regler for arbeidstid og tilstedeværelse
- Følger ergoterapeutenes yrkesetiske retningslinjer i praksis
- Deltar i dokumentasjon av ergoterapeutisk profesjonsutøvelse
- Kan beskrive oppgaver til og samhandle med samarbeidspartnere i praksis
- Kjenner til hvordan praksisstedet ivaretar prinsippene om brukermedvirkning
Undervisnings- og eksamensspråk
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.
Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.
Undervisning
Emnet løper parallelt med ERG-1100 deler av høsten og varer halve vårsemesteret. Undervisningen foregår både på campus og i praksisstudier i helsetjenesten. I campusbasert undervisning er forventet arbeidsmengde 40 timer studieuke, der ca. en tredel er timeplanfestet undervisning, en tredel er arbeid med faglige oppgaver sammen med medstudenter og en tredel er selvstudium. Omfang av undervisning i praksisstudier - se avsnitt om praksis.
All undervisning er rettet mot å nå forventet læringsutbytte og gir mulighet for svært varierte studentaktive læringsformer.
Undervisning på campus før og etter praksis
- Gruppebasert undervisning:
- Gruppearbeid med casebasert læring og ergoterapeutisk arbeidsprosess.
- Praksisforberedelser og refleksjon over praksiserfaringer.
- Ferdighetstrening.
- Seminarundervisning.
- Introduksjonsforelesninger i utvalgte tema.
- Vurdering og tilbakemelding av eget og medstudenters arbeid
I praksis lærer studentene i autentiske situasjoner. Praksisundervisningen er veiledet av autorisert ergoterapeut som også fungerer som rollemodell i studentens læreprosess.
Etter endt praksis skal studenten utarbeide en skriftlig presentasjonsmappe som følger studenten til praksis andre studieår (P2). Nærmere beskrivelse om innhold finnes i Protokoll for praksis.
Både i campus- og praksisundervisning skriver studentene individuelle oppgaver som legges i mappe. Av disse velges mappebidrag til eksamen.
Praksis
Forventet arbeidsmengde i praksis er min. 40 timer studieuke. Studenten følger normal arbeidstid på praksisstedet. De øvrige timene er studietid. Studietid innenfor praksisstedets normale arbeidstid avtales med praksisveileder.
Praksis i emnet foregår i kommune- og institusjonshelsetjeneste i hele Nord-Norge. Utdanningen fordeler tilgjengelige praksisplasser til studentene ut fra nærmere angitte kriterier.
Praksis i dette emnet er:
- 3 dager introduksjonspraksis hos ergoterapeut i Tromsø, fortrinnsvis sammen med medstudent(er).
- 7 uker praksis (P1) hos ergoterapeut i landsdelen. Praksis P1 må være bestått for å få adgang til eksamen i emnet. Vurdering av bestått / ikke bestått praksis gjøres ut fra nærmere angitte vurderingskriterier inkludert skikkethetsvurdering. Ikke bestått praksis medfører endret studieprogresjon.
Se Protokoll for praksis, for retningslinjer for gjennomføring av praksisundervisning.
Se forskrift om nasjonal retningslinje for ergoterapeututdanning, §23 for definisjon av praksis i ergoterapeututdanning. Se Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning.
Kontinuasjon praksis:
Ikke bestått praksis medfører endret studieprogresjon og overflytting til neste kull. Antall forsøk i praksis reguleres av forskrift om studier og eksamener ved UiT - Norges arktiske universitet § 31.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Karakterskala: |
---|---|---|
Mappevurdering | 18.03.2024 14:00 (Innlevering) | Bestått – Ikke bestått |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
Muntlig presentasjon | Godkjent – ikke godkjent | |
Undervisning | Godkjent – ikke godkjent | |
Praksis | Godkjent – ikke godkjent |
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 20
- Emnekode: ERG-1110
- Ansvarlig enhet
- Institutt for helse- og omsorgsfag
- Tidligere år og semester for dette emnet