vår 2023
LER-3911 Mastergradsoppgave i norskdidaktikk - 45 stp

Emnetype

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. og 5.-10. trinn, og i master i fagdidaktikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Forkunnskapskrav: Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 1.-7. og 5.-10. trinn, eller jf. opptakskrav for master i fagdidaktikk.

Når eksamen i det obligatoriske emnet og valgemner er bestått, kan studenten framstille seg til endelig eksamen, i form av innlevering av mastergradsoppgaven.


Innhold

Mastergradsoppgaven i norskdidaktikk er et selvstendig arbeid der studenten arbeider utfra et didaktisk forskningsspørsmål i norskfaget som er relevant for grunnskolen og for programmet studenten er tatt opp på.

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

  • avansert profesjonsrettet kunnskap i norskdidaktikk, herunder spesialisert innsikt i et avgrenset område

Ferdigheter

Studenten:

  • kan gjennomføre et norskdidaktisk og praksisorientert masterprosjekt i tråd med forskningsetiske normer
  • kan kritisk anvende forskningsbasert profesjonsretta kunnskap i norskfaget til utforskning av nye problemområder
  • har korrekt språkføring og behersker den skriftlige sjangeren masteroppgave

Kompetanse

Studenten:

  • behersker akademiske uttrykksformer skriftlig og muntlig og kan formidle avansert forsknings- og utviklingsarbeid til ulike målgrupper
  • kan identifisere, analysere og kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger av spesiell interesse og relevans for norskfaget

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk.

Undervisning

Selvstendig arbeid med veiledning, i henhold til veiledningskontrakten. Emnet avsluttes med en åpen masterkonferanse hvor masterstudentene deltar med å presentere sitt masterprosjekt.

Mer info om arbeidskrav

  • obligatorisk veiledning
  • hver student skal legge frem sitt masterprosjekt, delta i responsgruppe og gi forberedt respons til en medstudent

Mer info om vurderingsform oppgave

Mastergradsoppgaven kan skrives individuelt eller i en gruppe på to studenter. Omfang 60-70 sider/24000-28000 ord (80-90 sider 32000-36000 ord dersom oppgaven skrives i gruppe). Det åpnes også for dokumentasjons- og framstillingsformer som kombinerer ulike media (skrift, bilde, film, lyd). I slike tilfeller avtales form og omfang med veileder.

Studenten velger selv målform på mastergradsoppgaven.

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.


Kontinuasjonseksamen

Det tilbys ikke kontinuasjonseksamen.
  • Om emnet
  • Studiested: Alta |
  • Studiepoeng: 45
  • Emnekode: LER-3911
  • Tidligere år og semester for dette emnet