vår 2023
LER-1302 Naturfag 5-10 - 15 stp

Emnetype

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn, og kan ikke tas som enkeltemne.

Forkunnskapskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

LER-1312 Naturfag 5-10 15 stp

Innhold

Emnet består av disiplinene naturfagdidaktikk, fysikk og kjemi. Forskerspire-metodikk står sentralt, gjennom å øve opp ferdigheter i observasjon av naturfenomener. Et nordområdeperspektiv er integrert i de tema der det er naturlig, og samisk tradisjon er belyst innen utvalgte områder. Didaktiske problemstillinger tas opp sammen med det faglige innholdet i emnet.

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

  • kunnskap om regler for helse, miljø og sikkerhet (HMS) ved praktisk undervisning i naturfag.
  • grunnleggende kunnskap om energiformer og energioverføringer.
  • kunnskaper om krefter og bevegelser.
  • grunnleggende kunnskap i astronomi med vekt på solsystemet, stjerner og stjernehimmelen i norsk og samisk tradisjon.
  • grunnleggende kunnskap om bølger og lyd.
  • kunnskap om atommodeller, grunnstoffer og periodesystemet.
  • kunnskap om partikkelmodellen.
  • kunnskap om oppbygging og egenskaper til stoffer og kjennskap til de ulike reaksjonstypene.
  • kunnskap om stoffmengde og støkiometriske beregninger i kjemi
  • kunnskap om hverdagsforestillinger i naturfag.
  • kunnskap om integrering av de grunnleggende ferdighetene i naturfag, spesielt lesing, skriving og regning.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • gjennomføre naturfagundervisning i henhold til gjeldende HMS-forskrifter, håndtere enkelt laboratorieutstyr og lage løsninger med gitt konsentrasjon.
  • legge til rette for utforskende undervisning i fysikk- og kjemirelaterte temaer på mellom- og ungdomstrinnet.
  • vurdere elevenes læring i ulike undervisningssituasjoner på mellom- og ungdomstrinnet.
  • integrere de grunnleggende ferdighetene i naturfagundervisningen, spesielt lesing, skriving og regning.

Kompetanse

Studenten skal:

  • ta begrunnede valg til å skape gunstige læringssituasjoner for elevene, blant annet gjennom opplevelser og aktiviteter.
  • vise refleksjonsevne omkring planverk og didaktiske aspekter ved det å undervise i naturfag.
  • bruke elevvurdering som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring.

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk

Undervisning

Studentene vil arbeide med faglig teori og med praktiske oppgaver som observasjon i felt, datainnsamling, undersøkelser og eksperimenter på laboratoriet. Digitale verktøy og læringsressurser vil ha en viktig plass i emnet.

Antall undervisningstimer utgjør om lag 75 timer, inkludert seminar.

Kvalitetssikring av emnet

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.

Praksis

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.


Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: LER-1302
  • Tidligere år og semester for dette emnet