vår 2022
PFF-3027 Historiedidaktikk - 10 stp

Emnetype

Emnet kan ikke tas som enkeltemne, men er obligatorisk for studenter på lektorutdanning 8-13  som har historie som fag 1 eller 2. 

For å ta emnet må studentene ha oppfylt følgende progresjonskrav i fagplanen for lektorutdanningen 8-13: For å starte på profesjonsfag og praksis i år 4 (8. semester), må studentene ha bestått profesjonsfag og praksis år 3, ha minimum 50 studiepoeng i hvert av de to fagene sine, bestått fordypningsoppgaven og ha oppnådd minimum 190 studiepoeng totalt i forhold til fagplanen.


Obligatorisk forkunnskapskrav

PFF-2001 Praksis år 3 i Lektorutdanning for trinn 8-13, PFF-2020 Ledelse av læringsprosesser, PFF-2027 Historiedidaktikk

Innhold

Læreplan for skolefaget og læringsstrategier

Vurdering i historiefaget

Kildekritikk og historiesyn knyttet til det fagdidaktiske skillet mellom faghistorie og leghistorie.

Historie i det offentlige rom

Historiefaget i skolen og lærerrollen


Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

 

Kunnskaper:

Studenten har: 

  • en inngående kunnskap om sin egen rolle som historielærer i lys av læreplanens forventning og historiefagets egenart.
  • kjennskap til fagdidaktiske utfordringer knyttet til ulike former for historiebruk i samfunnet og i klasserommet.

 

Ferdigheter:

Studenten kan;

  • tilrettelegge undervisningen sin slik at den tar hensyn til elevenes ulike forutsetninger gjennom variasjon og med tanke på tilpasset opplæring, samt at den blir et grunnlag for faglig vurdering.
  • drøfte ulike former for historiebruk i samfunnet i fortid og nåtid, og utforme egne undervisningsopplegg om historebruk


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråk er norsk eller annet skandinavisk språk

Eksamensspråk er norsk.


Undervisning

Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.

Undervisningsomfanget er på om lag 40 timer

Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis PFF-3001, den angir læringsutbytte for praksis i lektorutdanningen for 4. år.

Kvalitetssikring av emnet:

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastsatt frist før man kan fremstille seg til eksamen:

  • Obligatorisk deltakelse i 80 % av undervisningen i emnet
  • Kort presentasjon av praksiserfaringer
  • Bestått praksis 4. studieår

Arbeidskrav evalueres med «godkjent» / «ikke godkjent».

 

Eksamen består av:

  • 6-timers hjemmeeksamen (åpen bok og internett tillatt)

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.  

Ved karakter F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PFF-3027
  • Tidligere år og semester for dette emnet