vår
2022
LER-3300 Masteremne i naturfag - 15 stp
Emnetype
Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning 1.-7. og 5.¿10. trinn, og i master i fagdidaktikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne. Emnet kan tas som videreutdanning av lærere.
Forkunnskapskrav: Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning 1.-7. og 5.-10. trinn, eller jf. opptakskrav for master i fagdidaktikk.
Innhold
I emnet fordyper studenten seg i den naturvitenskapelige siden av aktuelle komplekse problemstillinger som er relevant i forhold til naturfagundervisningen i grunnskolen (1-10). Dette innebærer en fordypning i sentrale temaer fra emner på 1000- og 2000-nivå, samt innføring i nye avanserte kunnskapsområder.Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
Kunnskaper om energi og bærekraftig utvikling
- kunnskaper om partikkelfysikk, kjernefysikk, kjernekraft og radioaktivitet i nærmiljøet
- biologisk mangfold med fokus på klimaendringer, forvaltning og internasjonalt samarbeid
- hvordan kjemi kan bidra til et mer bærekraftig samfunn
Fordypning i utvalgte kjemiske temaer
- kunnskaper om likevekt og reaksjonshastighet
- kunnskaper om organiske stoffer i kropp og mat
Kunnskaper om avansert teknologi
- bruke programmering til å utforske naturfaglige fenomen
- kunnskaper om bioteknologi og etikk
- kunnskaper om nanoteknologi
Ferdigheter
Studenten kan:
- relatere elevenes hverdag til komplekse problemstillinger innen naturvitenskapen
- planlegge og gjennomføre undervisning som gjør bruk av forsøk og naturen i nærområdet
- analysere og anvende resultater fra relevant forskning som ressurs i egen undervisning og undervisningsforberedelse
Kompetanse
Studenten skal:
- analysere komplekse problemstillinger i samfunnet gjennom et helhetlig blikk på naturfagsdisiplinene
- forenkle faginnholdet slik at den blir relevant for den enkelte eleven
- reflektere over etiske problemstillinger knyttet til naturfaglige spørsmål og teknologisk utvikling
Undervisning
Undervisningsformene er varierte (inkludert eksperimenter i laboratoriet), og forutsetter selvstudium mellom samlingene.
Antall undervisningstimer utgjør om lag 60 timer, inkludert seminar.
Kvalitetssikring av emnet
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- Et godkjent arbeid i tilknytning til forsøk eller praktisk aktivitet.
- Utvikling, gjennomføring i praksis og muntlig presentasjon av et undervisningsopplegg knyttet til pensum
- Tverrfaglig prosjektoppgave på feltkurs
- 70 % deltakelse på undervisning
Eksamen består av:
- En individuell muntlig eksamen der kandidaten kan bli prøvd i hele pensum.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: LER-3300
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Spørsmål om emnet
- E-post: studie-hsl-ilp@hjelp.uit.no
- Tidligere år og semester for dette emnet