vår 2022
LER-3300 Masteremne i naturfag - 15 stp

Emnetype

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning 1.-7. og 5.¿10. trinn, og i master i fagdidaktikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne. Emnet kan tas som videreutdanning av lærere.

Forkunnskapskrav: Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning 1.-7. og 5.-10. trinn, eller jf. opptakskrav for master i fagdidaktikk. 


Opptakskrav

For studenter som tar emnet som videreutdanning er forkunnskapskravet fullført lærerutdanning med minimum 60 studiepoeng i naturfag.

Innhold

I emnet fordyper studenten seg i den naturvitenskapelige siden av aktuelle komplekse problemstillinger som er relevant i forhold til naturfagundervisningen i grunnskolen (1-10). Dette innebærer en fordypning i sentrale temaer fra emner på 1000- og 2000-nivå, samt innføring i nye avanserte kunnskapsområder.

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

Kunnskaper om energi og bærekraftig utvikling

  • kunnskaper om partikkelfysikk, kjernefysikk, kjernekraft og radioaktivitet i nærmiljøet
  • biologisk mangfold med fokus på klimaendringer, forvaltning og internasjonalt samarbeid
  • hvordan kjemi kan bidra til et mer bærekraftig samfunn

Fordypning i utvalgte kjemiske temaer

  • kunnskaper om likevekt og reaksjonshastighet
  • kunnskaper om organiske stoffer i kropp og mat

Kunnskaper om avansert teknologi

  • bruke programmering til å utforske naturfaglige fenomen        
  • kunnskaper om bioteknologi og etikk
  • kunnskaper om nanoteknologi

 

Ferdigheter

Studenten kan:

  • relatere elevenes hverdag til komplekse problemstillinger innen naturvitenskapen
  • planlegge og gjennomføre undervisning som gjør bruk av forsøk og naturen i nærområdet
  • analysere og anvende resultater fra relevant forskning som ressurs i egen undervisning og undervisningsforberedelse

 

Kompetanse

Studenten skal:

  • analysere komplekse problemstillinger i samfunnet gjennom et helhetlig blikk på naturfagsdisiplinene
  • forenkle faginnholdet slik at den blir relevant for den enkelte eleven
  • reflektere over etiske problemstillinger knyttet til naturfaglige spørsmål og teknologisk utvikling


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk.

Undervisning

Undervisningsformene er varierte (inkludert eksperimenter i laboratoriet), og forutsetter selvstudium mellom samlingene.

Antall undervisningstimer utgjør om lag 60 timer, inkludert seminar. 

Kvalitetssikring av emnet

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.

Praksis

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • Et godkjent arbeid i tilknytning til forsøk eller praktisk aktivitet.
  • Utvikling, gjennomføring i praksis og muntlig presentasjon av et undervisningsopplegg knyttet til pensum
  • Tverrfaglig prosjektoppgave på feltkurs
  • 70 % deltakelse på undervisning

Eksamen består av:

  • En individuell muntlig eksamen der kandidaten kan bli prøvd i hele pensum. 

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. 


  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: LER-3300
  • Tidligere år og semester for dette emnet