vår
2022
LER-3201 Masteremne i matematikkdidaktikk - sentrale matematiske temaer - 15 stp
Emnetype
Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn og for master i fagdidaktikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne. Emnet kan tas som videreutdanning av lærere.
Forkunnskapskrav: Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning 1.-7 trinn og 5.-10. trinn, eller jf. opptakskrav for master i fagdidaktikk.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper:
Studenten skal ha inngående kunnskap om:
- utvalgte temaer fra matematikkens historie.
- utvalgte begreper fra skolematematikken og deres historiske utvikling/bakgrunn.
- eksempler på matematikken i tradisjonelle kulturer.
- generalisering, spesialisering, abstraksjon og konkretisering i problemløsing og matematisk tenkning.
- bevis og argumentasjon.
Ferdigheter
Studenten skal kunne
- analysere, forstå og kommunisere matematiske argumenter og bevis i skolematematikk.
- gjenkjenne og fasilitere matematisk tenkning hos elever.
- analysere, forstå, lage og løse matematiske problemer.
- bruke matematikkens historie og matematikken i tradisjonelle kulturer i egen undervisning.
- bruke problemløsing i egen undervisning.
Kompetanse
Studenten skal
- kunne undervise med utgangspunkt i kunnskaper og ferdigheter om matematisk tenkning og problemløsing.
- kunne undervise med utgangspunkt i kunnskaper og ferdigheter om matematikkhistorie og matematikken i tradisjonelle kulturer.
Undervisning
Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og læringsformer. Individuelt arbeid, gruppearbeid og eventuelt tverrfaglig samarbeid rundt matematikkopplæring er sentrale arbeidsformer, foruten forelesning og seminar. En viktig arbeidsform er at studentene presenterer pensum for hverandre og deltar i diskusjoner.
Antall undervisningstimer utgjør om lag 60 timer, inkludert seminarundervisning.
Kvalitetssikring av emnet
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:
- 70 % deltakelse på undervisning
- Forberede, beskrive og begrunne et undervisningsopplegg med utgangspunkt i problemløsing, matematikkhistorie eller matematikk i tradisjonelle kulturer.
Eksamen består av:
Skriftlig skoleeksamen på 6 timer, uten hjelpemidler.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: LER-3201
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Spørsmål om emnet
- E-post: studie-hsl-ilp@hjelp.uit.no
- Tidligere år og semester for dette emnet