vår 2022
LER-3201 Masteremne i matematikkdidaktikk - sentrale matematiske temaer - 15 stp

Emnetype

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn og for master i fagdidaktikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne. Emnet kan tas som videreutdanning av lærere.

Forkunnskapskrav: Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning 1.-7 trinn og 5.-10. trinn, eller jf. opptakskrav for master i fagdidaktikk. 


Opptakskrav

For studenter som tar emnet som videreutdanning er forkunnskapskravet fullført lærerutdanning med minimum 60 studiepoeng i matematikk.

Innhold

Emnet inneholder følgende tema: matematikkhistorie, matematikk i tradisjonelle kulturer, og matematisk tenkning og problemløsing. 

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte: 

Kunnskaper: 

Studenten skal ha inngående kunnskap om:

  • utvalgte temaer fra matematikkens historie.
  • utvalgte begreper fra skolematematikken og deres historiske utvikling/bakgrunn.
  • eksempler på matematikken i tradisjonelle kulturer.
  • generalisering, spesialisering, abstraksjon og konkretisering i problemløsing og matematisk tenkning.
  • bevis og argumentasjon.

Ferdigheter 

Studenten skal kunne 

  • analysere, forstå og kommunisere matematiske argumenter og bevis i skolematematikk.
  • gjenkjenne og fasilitere matematisk tenkning hos elever.
  • analysere, forstå, lage og løse matematiske problemer.
  • bruke matematikkens historie og matematikken i tradisjonelle kulturer i egen undervisning.
  • bruke problemløsing i egen undervisning.

Kompetanse 

Studenten skal 

  • kunne undervise med utgangspunkt i kunnskaper og ferdigheter om matematisk tenkning og problemløsing.
  • kunne undervise med utgangspunkt i kunnskaper og ferdigheter om matematikkhistorie og matematikken i tradisjonelle kulturer.

 


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk.

Undervisning

Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og læringsformer. Individuelt arbeid, gruppearbeid og eventuelt tverrfaglig samarbeid rundt matematikkopplæring er sentrale arbeidsformer, foruten forelesning og seminar. En viktig arbeidsform er at studentene presenterer pensum for hverandre og deltar i diskusjoner.

Antall undervisningstimer utgjør om lag 60 timer, inkludert seminarundervisning.

Kvalitetssikring av emnet

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. 

Praksis

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: 

  • 70 % deltakelse på undervisning 
  • Forberede, beskrive og begrunne et undervisningsopplegg med utgangspunkt i problemløsing, matematikkhistorie eller matematikk i tradisjonelle kulturer.

Eksamen består av: 

Skriftlig skoleeksamen på 6 timer, uten hjelpemidler.  

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester.


  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: LER-3201
  • Tidligere år og semester for dette emnet