høst 2022
LER-1454 Kristendom, religion, livssyn og etikk fellesemne - 15 stp

Emnetype

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Forkunnskapskrav: Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

LER-1450 Kristendom, religion, livssyn og etikk fellesemne 15 stp

Innhold

Dette emnet gir en innføring i sentrale KRLE-faglige innholdsområder, herunder oversikt over ulike religioner, ikke-religiøse livssyn og filosofiske teorier om etikk. Kristne trosretninger - nasjonalt og lokalt blir utdypet. Emnet dekker de sentrale KRLE-emner i grunnskolen med vekt på mellomtrinnet. Videre gir emnet en innføring i sentrale religions- og livssynsdidaktiske temaer, herunder faghistorie, fagets egenart, didaktiske utfordringer og sentrale styringsdokumenter. Emnet bygger på forskningsbasert kunnskap innenfor de ulike emnene.

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

  • grunnleggende kunnskaper i sentrale religions- og livssynsdidaktiske emner, herunder religions- og livssynsfagets historie i Norge, fagets egenart og sentrale styringsdokumenter. Didaktiske utfordringer bl.a. knyttet til ulike representasjoner og mangfold av religioner og livssyn vil stå sentralt. Fagdidaktiske spørsmål vil dessuten inngå i de enkelte undertemaene
  • kunnskaper om religioner og livssyn med hensyn til historisk utvikling, utbredelse, hovedretninger og mangfold, viktige tekster, sentrale lærepunkter, høytider, estetikk og etikk, ulike praksiser og samtidige uttrykksformer.
  • kunnskaper om sentrale kristne retninger -  nasjonalt og lokalt
  • grunnleggende kunnskaper om teoretiske perspektiver på forholdet mellom samfunn og religion og livssyn, herunder sekulariseringsprosesser, globalisering og migrasjon.
  • kunnskaper i sentrale temaer innen grunnlagsetikk, blant annet normative etiske modeller og representanter for disse
  • kunnskaper om særtrekk ved nordnorsk religiøsitet, herunder folkereligiøsitet, læstadianisme, og førkristen samisk religion
  • grunnleggende kunnskaper i kvalitative forskningsmetoder

Ferdigheter

Studenten kan:

  • planlegge, gjennomføre og evaluere KRLE-undervisning med vekt på innhold, målpresisering, samt tilpasse undervisning den enkelte elevs kulturelle og religiøse bakgrunn
  • bruke grunnlagsetiske teorier i møte med områdeetiske spørsmål i KRLE-undervisningen
  • tilegne seg forskningsbasert kunnskap om religioner og livssyn og anvende denne kunnskapen i KRLE-undervingen

Kompetanse

Studenten skal:

  • kunne drøfte forskjellige syn på religions- og livssynsfagets egenart og rolle i skolen
  • kunne drøfte forskjellige teorier om den rolle og betydning religion og livssyn har for enkeltindivid og samfunn
  • kunne redegjøre og ta stilling til etiske spørsmål som gjelder skole og elev

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk.

Undervisning

Undervisningsformene vil bestå av forelesninger, seminarundervisning, gruppearbeid og selvstudium. Forelesningene vil primært gi oversiktskunnskaper, mens seminarundervisningen vil være en arena der teori møter praksisnære spørsmål. Seminarundervisningen vil gi mulighet for en rekke studentaktive arbeidsmåter.

Antall undervisningstimer utgjør om lag 75 timer, inkludert seminar.

Kvalitetssikring av emnet: Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.

Praksis: For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.


Eksamen

Vurderingsform: Varighet: Karakterskala:
Skriftlig skoleeksamen 4 Timer A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Gruppearbeid Godkjent – ikke godkjent
Kurs i kvalitative metoder Godkjent – ikke godkjent
Fagdidaktisk skriftlig oppgave Godkjent – ikke godkjent
Deltakelse undervisning Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

  • Deltakelse på kurs i kvalitative metoder
  • Et gruppearbeid basert på selvstendig datainnsamling gjennom kvalitative metoder
  • Fagdidaktisk skriftlig oppgave på 1500 ord 7
  • 70 % deltakelse på undervisning

Kontinuasjonseksamen

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: LER-1454
  • Tidligere år og semester for dette emnet