høst 2022
BLU-2012 Språkutvikling og språkmiljø for en- og flerspråklige barn i barnehagen - 30 stp

Søknadsfrist

Søknadsfrist for videreutdanningsstudenter: 1. juni via lokalt opptak på enkeltemner, søknadskode 5001. Emnekode BLU-2012 må oppgis i kommentarfeltet.

Emnetype

Emnet er fordypningsemne i barnehagelærerutdanningen. Emnet kan tas som videreutdanning.

Opptakskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for barnehagelærerutdanningen. For studenter som tar emnet som videreutdanning må en av følgende grunnutdanninger være fullført: barnehagelærerutdanning, førskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning, praktisk-estetisk lærerutdanning, grunnskolelærerutdanning eller bachelorgrad i barnevern.

Studenter fra andre utdanningsinstitusjoner/studieprogram i barnehagelærerutdanning kan søke om å få ta emnet som fordypningsemne i barnehagelærerutdanning i henhold til progresjonskrav gitt i studieplanen.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

FLU-2002 Språkstimulering og begrepsbygging 3-7-åringer 30 stp
BLU-2202 Språkstimulering for en- og flerspråklige barn, 1-6 år 30 stp
FLU-2004 Småbarnspedagogikk 30 stp

Innhold

Emnet er forankret i pedagogisk og språkvitenskapelig teori om barns språkutvikling og skal gi et teoretisk grunnlag for å forstå hva språk er, og hvordan barn tilegner seg og bruker språk. Videre skal det gi innsikt i den grammatiske, semantiske og pragmatiske språkutviklingen både hos enspråklige og flerspråklige barn. Emnet skal gi oversikt over noen hovedlinjer i forskning om talespråklige ferdigheter hos enspråklige og flerspråklige barn.

Et godt språkmiljø er viktig for å sikre tidlig innsats i et forebyggende perspektiv. Utviklingen av et situasjonsuavhengig språk som grunnlag for læring vil stå sentralt i emnet. Det vil være fokus på teoretisk grunnlag for praktisk språkarbeid i forbindelse med observasjon, vurdering og stimulering til utvikling av muntlig språk i barnehagen.

Emnet vil også rette oppmerksomhet mot samarbeid med foreldre, faglig veiledning av personalet og utvikling av arbeid med språkmiljø på institusjonsnivå. 

Praksis inngår som en integrert del av emnet. Omfang: 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis. For videreutdanningsstudenter gjelder ikke krav om praksis.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • barns språkmiljø
  • barns muntlige og skriftlige språkutvikling
  • flerspråklig utvikling
  • det flerspråklige Nord-Norge
  • og betydningen av tidlig pedagogisk innsats i et forebyggende perspektiv
  • etiske problemstillinger knyttet til observasjon og kartlegging av individuelle ferdigheter
  • samtale (barn-barn og barn-voksen) og barns fortellekompetanse og bruk av situasjonsuavhengig språk
  • språkets betydning for barns lekekompetanse, særlig i et flerspråklig perspektiv
  • læringsteori og dens betydning for arbeid med språk i barnehagen
  • samarbeid mellom barnehage og hjem, og barnehage og offentlige instanser

Ferdigheter

Studenten kan:

  • analysere barns muntlige språk
  • observere og kartlegge barns språkmiljø og barnehagens språkmiljø, og veilede personalet i arbeidet med språkmiljøet
  • vurdere utvalg og bruk av verktøy for observasjon og kartlegging av språk
  • stimulere barns samtaleferdigheter og fortellekompetanse og bruk av et situasjonsuavhengig språk
  • legge til rette for og støtte barns språklige kompetanse i ulike typer lek
  • veilede foreldre og barnehagepersonalet
  • lede arbeid med språk i barnehagen

Generell kompetanse

Studenten:

  • anvender teorier om språkutvikling i praktisk arbeid ved en- og flerspråklig utvikling
  • forstår sammenhengen mellom språkutvikling, lek og læring
  • reflekterer over betydningen av et godt språkmiljø for barns utvikling
  • reflekterer over og arbeider med flerspråklige barns utvikling av norsk språk og støtte deres bruk av morsmål
  • kan ta ansvar for samarbeid med foreldre om barns språkutvikling
  • kan gi faglig begrunnet veiledning til personalet og samarbeide faglig med eksterne instanser om barns språk

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråk er norsk.

Undervisning

Emnet går over ett semester og er samlingsbasert i Tromsø. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er studentaktive læringsformer og lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap.Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger pedagogisk ledelse.

Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.

Undervisningsomfang: om lag 150 timer.

Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.


Eksamen

Vurderingsform: Dato: Varighet: Karakterskala:
Hjemmeeksamen 12.12.2022 09:00 (Utlevering)
16.12.2022 13:00 (Innlevering)
5 Dager A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer Godkjent – ikke godkjent
Arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt: tilstedeværelse Godkjent – ikke godkjent
Arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt: praksis Godkjent – ikke godkjent
Arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt: refleksjonsnotat Godkjent – ikke godkjent
Arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt: nettdiskusjon Godkjent – ikke godkjent
Arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt: faktaprøve Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

Obligatoriske arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:

  • studenten deltar på praksisforberedende møte og planlegger praksisperioden i samråd med praksislærer før praksis begynner
  • studenten ferdigstiller utviklingsmål som godkjennes av praksislærer første praksisuke og gjennomfører informasjonsmøte for medarbeidere
  • krav om tilstedeværelse (100 %)
  • studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
  • studenten skal ha lederansvar på avdeling/base, ca. 5 dager i løpet av praksisperioden (avtales med praksislærer)
  • bestått praksis i emnet
  • studenten utfører følgende oppgaver i tilknytning til emnet:

    • kartlegging av språkmiljøet i en barnegruppe/avdeling/base. Kartleggingen gjennomføres i samarbeid med en medarbeider der studenten har en veiledende rolle. Tema for kartleggingen velges i samråd med praksislærer. Det skrives et refleksjonsnotat (inntil 1500 ord)
    • et refleksjonsnotat der studentens læring og erfaring fra praksis er tema (om lag 1000 ord)

Obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:

  • oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
  • bestått praksis i emnet (i samarbeid med praksislærer)
  • individuelt refleksjonsnotat på inntil 1000 ord knyttet til opptak av barnespråk på inntil 1 minutt som transkriberes. Det må innhentes samtykke fra barn og foreldre før opptaket. Innhold i refleksjonsnotatet spesifiseres av faglærer
  • deltakelse i nettdiskusjon med medstudenter og faglærer om emnet flerspråklighet. Hver student deltar med minimum ett eget innlegg og én kommentar til andres innlegg
  • bestått faktaprøve

For videreutdanningsstudenter (som er fritatt fra praksis) gjelder i tillegg følgende arbeidskrav:

  • en didaktisk oppgave knyttet til tidligere praksiserfaring (om lag 1500 ord)

Kontinuasjonseksamen

Ved karakter F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
  • Om emnet
  • Studiested: Harstad |
  • Studiepoeng: 30
  • Emnekode: BLU-2012
  • Tidligere år og semester for dette emnet