vår
2021
BIO-2017 Økologi - 20 stp
Innhold
Kurset omfatter klassisk og moderne økologi på alle nivåer fra individbasert til økosystembasert økologi med både teoriorientert og feltbasert undervisning. Kurset gir innføring i rådende økologisk teori, med støtte i sentrale eksempler på anvendt økologi samt innsikt i ulike økosystemer.
Kurset gir videre eksempler på hvordan økologi har sin forklaring i ulike deler av biologien, og hvordan økologi belyses med kvantitative data og modellering.
Studentene vil delta på omfattende feltkurs i ferskvanns-, marine og terrestre økosystem i Nord-Norge med demonstrasjoner og studier av økologiske konsepter og teorier.
Studentene skal gjøre egne økologiske studier og delta i hele prosessen fra hypoteseformulering, innsamling av feltdata, kvantitativ databehandling og analyse fram til syntese og ferdigstilling av vitenskapelig rapport og presentasjon.
Hva lærer du
Kunnskap:
Kunne definere økologi, ha god forståelse for hvordan økologi integrerer biologisk kunnskap samt ha kjennskap til generell terminologi anvendt i økologi.
Kunne definere følgende nivåer av økologi og forstå hvordan de er integrert;
- Organismeøkologi (autøkologi, økofysiologi)
- Evolusjonær økologi
- Populasjonsøkologi
- Funksjonell økologi (interaksjonsøkologi, økologi basert på funksjonelle trekk)
- Samfunnsøkologi
- Økosystemøkologi (næringsnettbasert økologi, kretsløpsbasert økologi)
- Anvendt økologi (bevaringsøkologi, global økologi, økosystemtjenester)
For alle nivå av økologi nevnt ovenfor;
- Ha kjennskap til sentrale abiotiske vilkår innen ferskvanns-, marine og terrestre systemer
- Ha kjennskap til rådende økologisk teori
- Kunne gjengi eksempler som illustrerer økologisk teori, inklusive data- og/eller modelleringsgrunnlaget
- Kunne definere biodiversitet og se sammenhengen mellom biodiversitet og økologi
- Kunne forklare betydning av (ulike) tidsmessige og romlige skalaer
Ferdigheter
- Kunne anvende økologisk teori i ulike biotoper og økosystem (som ferskvanns-, marine og terrestre økosystemer)
- Kunne beskrive biodiversitet i økologiske system
- Ha oversikt over vesentlige trusler mot biodiversitet
- Kjenne til ulike (data)kilder for økologisk informasjon
- Kunne utføre metoder for innsamling av økologisk informasjon i ulike biotoper og økosystem
- Kunne analysere og syntetisere informasjon (innsamlet data) fra et økologisk system
- Kunne tolke enkle eksperimentelle og observasjonelle funn fra økologiske system
- Kunne sette opp en enkel økologisk modell
Kompetanse
- Kunne drøfte/reflektere over anvendelse av økologisk teori på tvers av økosystemer med ulike abiotiske betingelser
- Kunne anvende økologisk teori for å vurdere/sette fram hypotese om tilstanden til eksisterende økosystem
- Kunne anvende økologisk teori for å vurdere/sette fram hypotese om trusler mot eksisterende økosystem inklusive klimaendringene og tap av artsmangfold
- Kunne drøfte betydningen av variasjon i økologiske system
- Kunne vurdere ulike datakilder for økologisk informasjon
- Kunne generere informasjon om naturens goder/ økosystemtjenester fra ulike biotoper og økosystem, samt kunne forklare avveininger mellom bruk av ulike goder
- Kjenne til større globale initiativ for dokumentasjon og politisk rådgivning om klimaendringer (IPPC) og endringer i artsmangfold (IPBES) og hva disse sier om vesentlige trusler mot biodiversitet
- Kunne delta i samfunnsdebatten om økologi
Undervisning
Undervisningen gis som et sett med tre feltkurs i uke 34-36 og ett felt/laboratoriekurs senere på høsten. Videre undervisning gis i form av forelesninger og seminar organisert i totalt syv moduler, med tre moduler før jul og fire moduler etter jul. Ett mini-symposium organiseres mot slutten av andre semester.Eksamen
Skriftlige eksamener. En deleksamen ved slutten av første semester som teller 40% av endelig karakter, og en endelig eksamen ved slutten av andre semester som teller 60% av endelig karakter. Det er krav om bestått deleksamen for å kunne følge undervisningen i andre semester.
Bokstavkarakterer A-E for bestått. F er ikke bestått.
Arbeidskrav:
- Deltagelse på alle feltkurs.
- Innlevering av feltkursrapporter inklusive innsamlede data.
- Innlevering av prosjektrapport på IMRAD format.
- Innlevering av hverandrevurdering og seminar-logger, én per undervisningsmodul.
- Deltagelse på mini-symposium med framføring av prosjektrapport.
Kontinuasjonseksamen:
Det gis kontinuasjonsadgang og kontinuasjonsavvikling ved starten av andre semester før undervisningen i andre semester starter opp
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 20
- Emnekode: BIO-2017
- Ansvarlig enhet
- Institutt for arktisk og marin biologi
- Kontaktpersoner
-
-
-
- Tidligere år og semester for dette emnet