høst 2021
VID-6074 Utforsking, lek og læring i overgangen barnehage skole - 15 stp

Søknadsfrist

01. mars på http://udir.no/videreutdanning (for stipend og vikar-ordning)

ca. 15.mai på http://uit.no/evuweb for restplass-søkere

Se https://uit.no/utdanning/videreutdanning/ilp for mer informasjon


Emnetype

Emnet er et videreutdanningstilbud på bachelornivå. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Emnet er det første av fire emner som til sammen utgjør Grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring (GLSM), 60 studiepoeng.


Opptakskrav

Søkere må dokumentere en 3-årig førskole-/barnehagelærerutdanning og minst to års relevant undervisningserfaring på trinn 1-4 etter endt utdanning. Søkerne må være eller ha vært fast ansatt i en undervisningsstilling i skolen. Deltagerne må også gjennom studiet være i et ansettelsesforhold i grunnskolen som tillater at deltageren kan prøve ut pedagogiske opplegg i egen klasse. 

Innhold

Emnet kombinerer og bygger på læringstradisjoner fra barnehage og skole der lek og utforskende aktiviteter er sentrale læringsformer. Det er fokus på barns språkutvikling, både muntlig språk og skriftspråkutvikling, og på utvikling av barns matematiske ferdigheter og forståelse. Det faglige innholdet handler særlig om begynneropplæring i norsk og matematikk. 

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

  • kunnskap om gjeldende rammeplan for barnehagen og læreplanverket for skolen
  • kunnskap om barns språkutvikling og kunnskap om språket som system med vekt på fonologi og morfologi
  • kunnskap om metoder i den første lese- og skriveopplæringa for eksempel oppdagende skriving og veiledet lesing
  • undervisningskunnskap om tallbegrep, tallsystem, og de fire regneartene
  • kunnskap om barns utvikling, lek og læring relatert til begynneropplæring i norsk og matematikk
  • kunnskap om varierte og tverrfaglige arbeidsformer og betydningen av elevens muntlige kommunikasjon
  • kunnskap om hjem-skole-samarbeid i overgangen fra barnehage til skole

 

Ferdigheter

Studenten:

  • kan planlegge undervisning innenfor et emne med fokus på progresjon, prioritering og eksempler
  • kan bruke kunnskap om språk- og språkutvikling i språkstimulerende arbeid som fremmer elevenes ferdigheter i lesing, skriving og muntlig kommunikasjon
  • kan anvende sin matematiske kunnskap og vurdere om elevers ideer er matematisk holdbare
  • kan utvikle varierte og tverrfaglige læringsaktiviteter som fremmer elevens samarbeidsevne og engasjement.
  • kan legge til rette for gode og trygge overganger fra barnehage til skole som bygger på barnas kompetanse
  • mestrer skriftlig bokmål

Kompetanse

Studenten kan:

  • planlegge, gjennomføre og vurdere begynneropplæring og grunngi fagdidaktiske valg


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Studiet er samlingsbasert med tre samlinger á tre dager. Mellom samlingene vil det bli lagt til rette for nettbasert samarbeid og veiledning.

Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og læringsformer. Det blir lagt vekt på studentaktive undervisningsformer, og studentenes yrkespraksis skal brukes som en del av refleksjonsgrunnlaget i emnet. De skal blant annet prøve ut pedagogiske opplegg i egen skoleklasse og presentere og reflektere over erfaringer sammen med medstudenter. 

Studentene skal ha veiledet praksis, og veiledningen vil i hovedsak bli gjennomført av faglærer på emnet og foregå digitalt på og mellom samlingene. Studentene skal planlegge og gjennomføre undervisning og reflektere over denne sammen med medstudenter og faglærer. Veiledningen vil særlig knyttes til planlegging og utvikling av to undervisningsopplegg i egen skoleklasse og til evaluering av disse. Arbeidskravene på emnet er direkte knyttet til praksisgjennomføringen.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • 70 % deltakelse på undervisning
  • muntlig presentasjon av utprøving i egen praksis
  • skriftlig notat knyttet til egen praksis (inntil 1500 ord)
  • utført følgende oppgaver i praksis:
    • planlagt undervisning med veiledning av faglærer
    • deltatt i veiledningssamtale i gruppe med faglærer

Eksamen består av:

Individuell, skriftlig hjemmeeksamen på fem dager (3000 ord). Bokmål.

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.

 

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: VID-6074
  • Tidligere år og semester for dette emnet