høst 2021
PFF-5033 Religionsdidaktikk - 7.5 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter på PPU 8-13 og kan ikke tas som enkeltemne.

Obligatorisk forkunnskapskrav

PFF-5015 Praksis del 1- praktisk pedagogisk utdanning, PFF-5020 Eleven, læreren, læring og læringsmiljø, PFF-5024 Religionsdidaktikk

Innhold

Emnet bygger videre på PFF-5024 (Religionsdidaktikk 1) og gir en dypere innsikt i religionsvitenskapelig fagdidaktikk. I dette emnet knyttes religionsundervisning i skolen og religionsdidaktikk til offentlige og politiske debatter, og til media og populærkultur som premissgivere for hvordan fagene forstås som kunnskaps- og/eller dannelsesfag, og slik tilskrives ulike forventinger og funksjoner i samfunnet. I forlengelse av dette tematiseres også konfliktperspektiver og religionskritikk i religionsundervisningen. Det legges også vekt på en drøfting av rollen som religionslærer. Emnet legger vekt på kritisk og analytisk tenkning, samt teoretisk og praktisk problemløsing.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

 

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

  • nyere teoriutvikling i religionsvitenskapelig fagdidaktikk, herunder hvordan offentlig debatt, media og populærkultur setter premisser for religionsundervisningen i skolen
  • religionsfagenes historie og forventninger og funksjoner som har vært tilskrevet religionsfagene i fortid og nåtid, herunder forståelser av fagene som dannelsesfag
  • religionsfagene i skolen, og kan anvende denne kunnskapen til en profesjonsetisk refleksjon om religionslærerrollen i lys av religionsvitenskapelig teori
  •  analysere og drøfte samisk innhold i religionsfagene med henblikk på representasjon av religion og kultur i undervisning
  •  konfliktperspektiver og religionskritikk og kan knytte det til religionsdidaktiske problemstillinger
  • religionsdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid

 

Ferdigheter

Studenten kan:

  •  kan analysere hvordan offentlig debatt, media, populærkultur og læringsteknologi setter premisser for religionsundervisningen i skolen, og anvende dette i praktisk undervisning og teoretiske refleksjoner
  • anvende og analysere hvordan offentlig debatt, ulike arbeidsmåter og læringsteknologi påvirker lærerrollen i religionsfaget
  • analysere og drøfte samisk innhold i religionsfagene med henblikk på representasjon av religion og kultur i læreplaner og læremateriell                                                           
  • analysere og anvende konfliktperspektiver og religionskritikk i planlegging og gjennomføring av undervisning
  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter i religionsdidaktikk i en kritisk drøfting av religionsdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid, samt kunne planlegge, gjennomføre og evaluere egne prosjekter


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt-baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.

 

Undervisningsomfanget er på om lag 30 timer

Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis, den angir læringsutbytte for praksis


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • Muntlig (10-15 min) presentasjon av undervisningseksempel fra praksis, og kunne reflektere over dette i lys av religionsdidaktisk teori
  • Respons (5-10 min) på en medstudents presentasjon av undervisningseksempel
  • I enkelte tilfeller, og etter avtale med emneansvarlig, kan arbeidskravene gjøres som skriftlige arbeider

 

Eksamen består av:

Muntlig eksamen (ca 30 min.) med 48 timers forberedelsestid over oppgitt problemstilling. De 10 første minuttene bruker studenten på å presentere sitt svar på den oppgitte problemstillingen. Presentasjonen angir et utgangspunkt for den videre muntlige eksaminasjonen.  

 

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.  

Ved karakter F kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 7.5
  • Emnekode: PFF-5033
  • Tidligere år og semester for dette emnet