høst
2021
PED-3022 Sosiale og emosjonelle vansker - 20 stp
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskapsmål:
- Kunnskap om ulike teoretiske tilnærminger til sosiale og emosjonelle vansker.
- Kunnskap om forskning tilknyttet sosiale og emosjonelle vansker.
- Kunnskap om pedagogisk og spesialpedagogiske intervensjoner.
Ferdighetsmål:
- Kunne gi rådgivning til elever, foresatte og pedagogisk personale om sosiale og emosjonelle vansker.
- Kunne planlegge og gjennomføre forebyggende tiltak for sosiale og emosjonelle vansker.
- Kunne planlegge og gjennomføre tiltak overfor barn og unge med sosiale og emosjonelle vansker.
Generell kompetanse:
- Kunne delta i den nasjonale debatten som berører sosiale og emosjonelle vansker i en pedagogisk kontekst.
- Kunne reflektere over det faglige grunnlaget samt utfordringer i valg av pedagogiske og spesialpedagogiske intervensjoner for elever med sosiale og emosjonelle vansker.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:
- Tilstedeværelse på 70 % av all undervisning.
- Refleksjonsnotat på 3 sider (ca. 1300 ord).
- Gruppeoppgave med skriftlig presentasjon.
Eksamen består av:
Hjemmeoppgave over oppgitt tema på ca 3500 ord (ca. 10 sider) og muntlig eksamen. Innleveringsfrist 2 uker. Oppgaven gis en egen karakter. Muntlig eksamen fungerer justerende ved fastsetting av endelig karakter.
Det gis bokstavkarakter etter en skala fra A til F, der F er ikke bestått.
Ved karakteren F tilbys kontinuasjonseksamen påfølgende semester.
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 20
- Emnekode: PED-3022
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet