høst
2021
LER-2302 Naturfag 5-10 - 20 stp
Innhold
Emnet består av disiplinene naturfagdidaktikk, fysikk, kjemi og biologi. Et nordområdeperspektiv er integrert i de tema der det er naturlig, og bærekraftig utvikling går igjen i de fleste tema. En praktisk tilnærming til fagstoffet vektlegges gjennom utforskende arbeidsmåter, observasjoner, undersøkelser og forsøk, både på laboratoriet og ute i felt. Emnet tar for seg temaer som er spesielt rettet mot undervisning på ungdomsskolen.Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- kunnskap om bærekraftig utvikling med vekt på energikilder, drivhuseffekten og klimaendringer i et nordområdeperspektiv
- kunnskap om elektrisitet, magnetisme, elektromagnetisme og nordlysets fysikk
- kunnskap om bølger, elektromagnetisk stråling og lys
- kunnskap om arktisk klima, miljø og tilpasninger hos planter og dyr
- kunnskap om cellebiologi, genetikk, evolusjon og bioteknologi
- grunnleggende kunnskap i organisk kjemi
- kunnskap om redoksreaksjoner og syre-base reaksjoner
- gode kunnskaper om utforskende arbeidsmåter i naturfagundervisningen
- gode kunnskaper om naturvitenskapens egenart og naturvitenskapelige arbeids- og tenkemåter
Ferdigheter
Studenten kan:
- veilede elevene i å utføre målinger, anvende relevant utstyr og gjennomføre undervisningsaktiviteter med nødvendige sikkerhetstiltak
- gjennomføre og reflektere over utforskende arbeidsmåter
- bruke moderne teknologi og digitale ressurser i sin naturfagundervisning
Kompetanse
Studenten skal:
- ha helhetlig kompetanse om bærekraftig utvikling og hvordan naturvitenskap og teknologi påvirker samfunn og miljø
- kunne reflektere over planverk og moderne undervisningsressurser
- kunne drøfte relevante fagetiske problemstillinger i et regionalt og flerkulturelt perspektiv
- kunne drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
Undervisning
Studentene vil arbeide med teori og med praktiske oppgaver som observasjon i felt, datainnsamling, undersøkelser og eksperimenter på laboratoriet. Digitale verktøy og undervisningsressurser vil ha en viktig plass i emnet.
Antall undervisningstimer utgjør om lag 100 timer, inkludert seminar.
Kvalitetssikring av emnet
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- Gjennomføre feltkurs i fysikk med tilhørende feltrapport
- Gjennomføre undervisning for medstudenter hvor utforskende arbeidsmåter inngår
- Forfatte og publisere en naturfagdidaktisk kronikk knyttet til ett bestemt læringsutbytte i emnet (omfang 1200 ord)
- 3 godkjente arbeid i tilknytning til forsøk eller praktisk arbeid
- 70 % deltakelse på undervisning
Eksamen består av to deler:
- En 4-timers skriftlig skoleeksamen som teller 60%. Eksamen kan avholdes i høstsemesteret.
- En individuell muntlig eksamen som teller 40%.
Det blir gitt karakter for hver del. Det gis en samlet karakter for emnet til slutt. Ved karakter F på en av delene må kun denne delen tas på nytt.
Kandidaten kan i den skriftlige delen bli prøvd i alle disipliner i emnet (kjemi, fysikk, biologi og didaktikk) og må få ståkarakter i samtlige disipliner som prøves for å bestå eksamen.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 20
- Emnekode: LER-2302
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet