høst 2021
LER-2302 Naturfag 5-10 - 20 stp

Emnetype

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn, og kan ikke tas som enkeltemne.

Forkunnskapskrav: Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn.


Innhold

Emnet består av disiplinene naturfagdidaktikk, fysikk, kjemi og biologi. Et nordområdeperspektiv er integrert i de tema der det er naturlig, og bærekraftig utvikling går igjen i de fleste tema. En praktisk tilnærming til fagstoffet vektlegges gjennom utforskende arbeidsmåter, observasjoner, undersøkelser og forsøk, både på laboratoriet og ute i felt. Emnet tar for seg temaer som er spesielt rettet mot undervisning på ungdomsskolen.

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

  • kunnskap om bærekraftig utvikling med vekt på energikilder, drivhuseffekten og klimaendringer i et nordområdeperspektiv
  • kunnskap om elektrisitet, magnetisme, elektromagnetisme og nordlysets fysikk
  • kunnskap om bølger, elektromagnetisk stråling og lys
  • kunnskap om arktisk klima, miljø og tilpasninger hos planter og dyr
  • kunnskap om cellebiologi, genetikk, evolusjon og bioteknologi
  • grunnleggende kunnskap i organisk kjemi
  • kunnskap om redoksreaksjoner og syre-base reaksjoner
  • gode kunnskaper om utforskende arbeidsmåter i naturfagundervisningen
  • gode kunnskaper om naturvitenskapens egenart og naturvitenskapelige arbeids- og tenkemåter

Ferdigheter

Studenten kan:

  • veilede elevene i å utføre målinger, anvende relevant utstyr og gjennomføre undervisningsaktiviteter med nødvendige sikkerhetstiltak
  • gjennomføre og reflektere over utforskende arbeidsmåter
  • bruke moderne teknologi og digitale ressurser i sin naturfagundervisning

Kompetanse

Studenten skal:

  • ha helhetlig kompetanse om bærekraftig utvikling og hvordan naturvitenskap og teknologi påvirker samfunn og miljø
  • kunne reflektere over planverk og moderne undervisningsressurser
  • kunne drøfte relevante fagetiske problemstillinger i et regionalt og flerkulturelt perspektiv
  • kunne drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk

Undervisning

Studentene vil arbeide med teori og med praktiske oppgaver som observasjon i felt, datainnsamling, undersøkelser og eksperimenter på laboratoriet. Digitale verktøy og undervisningsressurser vil ha en viktig plass i emnet.

Antall undervisningstimer utgjør om lag 100 timer, inkludert seminar. 

Kvalitetssikring av emnet

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. 

Praksis

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • Gjennomføre feltkurs i fysikk med tilhørende feltrapport
  • Gjennomføre undervisning for medstudenter hvor utforskende arbeidsmåter inngår
  • Forfatte og publisere en naturfagdidaktisk kronikk knyttet til ett bestemt læringsutbytte i emnet (omfang 1200 ord)
  • 3 godkjente arbeid i tilknytning til forsøk eller praktisk arbeid
  • 70 % deltakelse på undervisning

Eksamen består av to deler:

  • En 4-timers skriftlig skoleeksamen som teller 60%. Eksamen kan avholdes i høstsemesteret. 
  • En individuell muntlig eksamen som teller 40%.

Det blir gitt karakter for hver del. Det gis en samlet karakter for emnet til slutt. Ved karakter F på en av delene må kun denne delen tas på nytt. 

Kandidaten kan i den skriftlige delen bli prøvd i alle disipliner i emnet (kjemi, fysikk, biologi og didaktikk) og må få ståkarakter i samtlige disipliner som prøves for å bestå eksamen.

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. 


  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 20
  • Emnekode: LER-2302
  • Tidligere år og semester for dette emnet