høst 2021
LER-2202 Matematikk 5-10. Funksjonsanalyse, geometri, tallære og sannsynlighetsregning - 20 stp

Emnetype

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Forkunnskapskrav,anbefalte forkunnskaper:

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn.


Innhold

Emnet inneholder følgende matematiske og didaktiske temaer: funksjonslære, derivasjon, integrasjon, modellering, vurdering, sannsynlighetsregning, programmering, matematikkvansker, bevis og argumentasjon. Dette er en fordypning av noen av temaene i matematikk på 1000-nivå. 

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte som er delt opp i henhold til kjerneelementene i LK20:

Kunnskaper

Studenten skal ha matematisk og didaktisk kunnskap om: 

Modellering og anvendelser

  • ulike funksjonstyper 
  • grensebetraktninger, grunnleggende derivasjon og integrasjon
  • normal, binomisk og hypergeometrisk sannsynlighetsfordeling

Abstraksjon og generalisering

  • læringsprosesser og matematisk begrepsforståelse
  • formalisering og symbolspråk

Utforsking og problemløysing

  • utforskende arbeidsformer i matematikk
  • problemløsing i matematikk
  • algoritmisk tenkning, blokk- og tekstprogrammering

Resonnering og argumentasjon

  • ulike matematiske bevis- og argumentasjonsformer
  • proporsjonal resonnering

Representasjon og kommunikasjon

  • vurdering for læring
  • matematikkvansker, kartlegging og tilpasset undervisning

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

  • relatere det matematikkfaglige innholdet til undervisning på 5-10 trinn
  • bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen praksis 
  • analysere og vurdere elevers matematiske kunnskap (knyttet til emnets temaer) som grunnlag for tilrettelegging av undervisning
  • arbeide teoriforankret og systematisk med matematikkvansker, kartlegging og tilpasset opplæring
  • formulere og løse matematiske problemer ved bruk av både tekst- og blokkprogrammering

Kompetanse

Studenten skal ha kompetanse i å:

  • bruke ulike undervisnings- og vurderingsformer
  • vurdere elevers matematiske argumentasjon
  • gjøre bruk av ulike representasjonsformer i matematikk
  • utforske matematiske egenskaper og sammenhenger ved hjelp av programmering


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråk er norsk

Undervisning

Studentene skal fordype seg i kompleksiteten i de matematiske temaene, nøkkelkunnskaper og sentrale elementer i den matematiske kunnskapen. Samtidig skal de matematiske emnene relateres til ungdomsskolematematikken som en basis for elevenes videre læring og virke. Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings-  og arbeidsformer som f. eks individuelt arbeid og gruppearbeid. Utforskende og kreative arbeidsformer vil bli vektlagt.

Antall undervisningstimer utgjør om lag 100 timer, inkludert seminar.

Kvalitetssikring av emnet:

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.

Praksis:

Se egen praksisplan.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • 70 % deltakelse på undervisning 
  • en innlevering med respons fra medstudenter knyttet til matematiske tema fra emnet
  • en innlevering med respons fra medstudenter knyttet til matematikkdidaktiske tema
  • gjøre rede for og vurdere matematisk argumentasjon med respons fra medstudenter 

Eksamen består av:

 6-timers skriftlig skoleeksamen

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester.


  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 20
  • Emnekode: LER-2202
  • Tidligere år og semester for dette emnet