høst
2021
BLU-2014 Friluftsliv og mestring for alle barn i barnehagen - 30 stp
Opptakskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for barnehagelærerutdanningen. For studenter som tar emnet som videreutdanning må en av følgende grunnutdanninger være fullført: barnehagelærerutdanning, førskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning, praktisk-estetisk lærerutdanning, grunnskolelærerutdanning eller bachelorgrad i barnevern.
Studenter fra andre utdanningsinstitusjoner/studieprogram i barnehagelærerutdanning kan søke om å få ta emnet som fordypningsemne i barnehagelærerutdanning i henhold til progresjonskrav gitt i studieplanen.
Studiepoengreduksjon
Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:
BLU-2204 Friluftsliv og mestring for alle barn i barnehagen 30 stpBLU-2234 Friluftsliv og mestring for alle barn i barnehagen 30 stp
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- mestring knyttet til atferd og sosial kompetanse hos barn
- friluftsliv, fagdidaktiske metoder og sikkerhetsvurdering i natur
- fysisk, psykisk og sosial mestring hos barn koblet til friluftsliv
- samspillet mellom menneske og natur i et mangfoldsperspektiv
Ferdigheter
Studenten kan:
- planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter i natur for barn knyttet til atferd og sosial kompetanse
- beherske praktiske ferdigheter i friluftsliv
- foreta sikkerhetsvurderinger i natur
- lede prosjekt i barnehagen
- bruke digitale verktøy i planlegging, gjennomføring og evaluering
Generell kompetanse
Studenten kan:
- anvende kunnskap om barn knyttet til atferd og sosial kompetanse i planlegging, ledelse, gjennomføring og vurdering av aktiviteter i natur
- sikkerhetsvurdere og tilrettelegge for aktiviteter i natur ut fra målsetning om utfordring og mestring for alle barn
- beherske ferdigheter og fagdidaktiske metoder innenfor friluftsliv i et mangfoldsperspektiv
- reflektere over menneskets forhold til natur
Undervisning
Emnet går over ett semester og er samlingsbasert i Tromsø. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.
Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis. Det vil bli lagt vekt på at studentene får arbeide med det teoretiske stoffet gjennom veiledet gruppearbeid med faglige og praktisk-metodiske oppgaver. I løpet av semesteret vil det bli gjennomført en delvis studentorganisert overnattingstur.
Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger pedagogisk ledelse.
Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Undervisningsomfang: om lag 150 timer.
Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før studenten kan framstilles for eksamen:
Obligatoriske arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:
- studentens utviklingsmål og plan for praksisperioden ferdigstilles i samråd med praksislærer første praksisuke. Studenten gjennomfører informasjonsmøte for medarbeidere
- krav om tilstedeværelse (100 %)
- studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
- studenten skal ha lederansvar på avdeling/base, ca. 5 dager i løpet av praksisperioden (avtales med praksislærer)
- bestått praksis i emnet
- planlegge, lede og gjennomføre miniprosjekt på avdeling/base med bruk av fagdidaktiske metoder i friluftsliv, med fokus på mestring for helhetlig læring. Gjennom prosjektet skal studenten gjøre fortløpende notater. Notat og sluttrefleksjon leveres praksislærer (totalt omfang om lag 2000 ord)
Obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:
- oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
- bestått praksis i emnet (i samarbeid med praksislærer)
- to praktisk- metodiske gruppeoppgaver (omfang om lag 1200 ord pr oppgave)
- én overnattingstur med individuell skriftlig oppgave (omfang om lag 1500 ord)
- en praktisk prøve i friluftsferdigheter
- to veiledninger på skriftlig oppgave der studentene velger problemstilling fra miniprosjekt i praksis/tidligere praksiserfaring
For videreutdanningsstudenter (som er fritatt fra praksis) gjelder i tillegg følgende arbeidskrav:
- en didaktisk oppgave knyttet til tidligere praksiserfaring (om lag 3000 ord)
I praksis foregår det en kontinuerlig vurdering av studentens evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer. Studentens praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått.
Eksamen består av to deler:
- Individuell skriftlig oppgave med problemstilling fra miniprosjekt i praksis/tidligere praksiserfaring. Omfang om lag 3000 ord (teller 60 % av karakteren).
- Muntlig eksamen i par på 30 minutter. Studentene må påregne spørsmål koblet til praktiske ferdigheter og pensum (teller 40 % av karakteren).
Skriftlig individuell oppgave må være bestått for å få ta muntlig eksamen.
Det gis individuell karakter i emnet.
Ved bedømmelse av eksamen benyttes gradert karakter etter en skala fra A til E for bestått, F som ikke bestått, med A som beste karakter. Ved ikke bestått praksis gjennomføres ny praksis samtidig med ordinær praksis påfølgende studieår. Ved karakteren F på eksamen tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i påfølgende semester. Se forskrift for eksamen ved UiT for nærmere informasjon.
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 30
- Emnekode: BLU-2014
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet