høst
2020
IDR-1230 Terrengsykling, padling, klatring og orientering - 10 stp
Innhold
Terrengsykling
- Innføring i terrengsykling: posisjon, teknikk, trening og vedlikehold.
- Tursykling: planlegging, klær, utstyr og oppakning, rutevalg, turtempo, orientering og gjennomføring av viddetur
Padling
- Kano og kajakk på innsjø: fremdrift, manøvrering, sikkerhet, redning, trening
- Kajakk på sjø: planlegging, vær og vind, sikkerhet, utstyr, turpadling
- Kajakk i elv: fremdrift, manøvrering, sikkerhet, trening
Klatring
- Grunnleggende innføring i utstyr, knuter og teknikker
- Sikkerhet og ansvar ved klatring. Klatrehåndverket. Sikringsskjeden
- Teknikk og analyse
- Utholdende styrketrening i forbindelse med klatring
- Klatring på led
Orientering
- Orienteringsteknikk - veivalg
- Valg av terreng
- Oppbygging av øvelser
- Metodisk innlæring og gjennomføring av trening
- Metodisk opplegg for og med unge O-utøvere/grunnskolebarn
- Arrangere og gjennomføre o-konkurranse
Hva lærer du
Kunnskaper
- Ha innsikt i ulike idretters egenart
- Ha innsikt i teknikk og bevegelsesløsninger relatert til de ulike idretter
- Vurdere ulike former for trening av ulike idretter og med hensyn til ulike alders- og prestasjonsnivå
Ferdigheter
- Analysere teknikk og bevegelsesløsninger i ulike idretter
- Anvende egne ferdigheter i idrettene som inngår i emnet
- Formidle idrettene som inngår i emnet for ulike målgrupper
Generell kompetanse
- Forstå sammenhengen mellom teori, praksis, og formidling av idrett
- Vurdere ulike treningsformer for å utvikle fysiske, tekniske og taktiske egenskaper i ulike idretter
- Ha innsikt i prinsipper for planlegging, gjennomføring og evaluering av trening for ulike målgrupper
Undervisning
For å nå læringsmålene i emnet forventes det at studentene arbeider 250 timer inkludert forelesninger, erfaringsinnhenting i lokal idrettskultur, oppgaver og selvstudium.
Undervisningen legges opp med både praktisk og teoretisk arbeid. Aktiviteten vil foregå i naturområder og i spesifikke anlegg knyttet opp mot idretten som praktiseres. En del av undervisningen er problemorientert, noe som forutsetter engasjement i faglige diskusjoner og studentpresentasjoner. Studentene vil få individuelle oppgaver og gruppeoppgaver i de ulike idrettene, som tar sikte på å forbedre den enkeltes egenferdighet, men hovedvekt ligger på formidling av idretter, dvs utvikling av evnen til planlegging, gjennomføring og vurdering av trenings- og undervisningsopplegg. Det vil være både lærerinitiert og studentinitiert opplæring, der det blir lagt vekt på ulike didaktiske tilnærminger.
Eksamen
Arbeidskrav
Obligatorisk og minimum 80 % deltagelse i alle praktiske kurs. Hver student må gjennomføre og få godkjent hvert av de praktiske kursene for å kunne framstille seg til praktisk-metodisk eksamen.
Følgende ferdighetskrav stilles i de ulike idrettene:
Terrengsykling
- Studenten skal sykle ferdighetsløype ca. 10 km innenfor gitt maksimaltid.
- Studenten skal delta på planlegging og gjennomføring av hele viddeturen.
Padling
- Gjennomføring av godkjent kameratredning i kano og kajakk.
- Vise tilfredsstillende ferdighet på flatt vann og i elv
Klatring
- Vise tilfredsstillende ferdighet og holdning i klatring og sikringsteknikk på brattkortnivå.
- Studenten skal kunne lede en på forhånd gitt rute.
Orientering
- Ha gjennomført fire orienteringsløp (minst ett på C-nivå) med godkjent resultat. Godkjent resultat betyr at studenten har funnet alle poster i riktig rekkefølge, innen akseptabel tid, og har diskutert løypenes veivalg.
- Planlegging og gjennomføring av et opplegg for grunnskolebarn.
Eksamen og vurdering
Skriftlig 4 timers eksamen.
Hver student må gjennomføre og få godkjent arbeidskravene for å kunne framstille seg til eksamen. Ved eksamen brukes bokstavkarakterer med skalaen A - E og F som ikke bestått.
Kontinuasjonseksamen: Ved karakter F (ikke bestått), eller ved sykdom til eksamen får studenter adgang til kontinuasjons/utsatt eksamen jf. eksamensforskrift §§ 21 og 22.
- Om emnet
- Studiested: Alta |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: IDR-1230
- Ansvarlig enhet
- Idrettshøgskolen
- Tidligere år og semester for dette emnet