Ressurser
Lærere skal lære å programmere
Flere politikere, som kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen, har tatt til orde for å få inn programmering i den Norske skolen, slik flere land har. I tråd med dette arrangeres Lærerkonferanse i Programmering mandag 14. september på Universitetet i Tromsø.
I det siste har politikere og organisasjoner stått fram i media og talt for å få inn programmering som en del av skolehverdagen til barn og unge. Blant annet har kunnskapsministeren satt i gang et prosjekt for å få inn programmering som valgfag på ungdomstrinnet, mens flere forskere mener at programmering i grunnskolen skal redde Norge når oljen tar slutt.
Mandag 14. september arrangeres den første Lærerkonferansen i Programmering i Tromsø, med spennende foredragsholdere og kule workshops i programmering.
Konferansen har tidligere blitt arrangert både i Oslo og Trondheim i regi av den frivillige bevegelsen Lær Kidsa Koding (LKK) som er en ivrig pådriver for å lære barn og unge å programmere.
.
PROGRAM
08:30 Oppmøte og registrering på Tabletten Farmasibygget, kaffe/te og frukt
09:00 – 11:00 FOREDRAG på Tabletten Farmasibygget
09:00 Tjerand Silde, Lær Kidsa Koding Oslo
09:20 Kim Daniel Arthur, Fra Playfish til Superplus
09:40 Henriette Myrlund, Framverk – Bedriftsnettverket for spill og interaktive produksjoner
10:00 Stian Hansen, Superplus og Bjørn Fjukstad, Intro til koding og forskjellige teknologier
10:20 Susanne Iversen, Koding som digital grublis - En kvalitativ studie om hvordan elevenes læringsstrategier påvirkes gjennom programmering.
10:40 Bjørn Fjukstad, Lær Kidsa Koding Tromsø
11:00 – 11:45 LUNSJ
12:00 – 16:00 WORKSHOPS på Skolelaben A140 Realfagbygget
Kl 12:00 Workshops del 1
- Nybegynnere: Scratch (Stian Hansen fra Superplus)
- Viderekommende: Processing (Bjørn Fjukstad fra Informatikk)
Kl 13:30 Pause og mingling med kaffe/te og vafler på Vitensenteret
Kl 14:00 Workshops del 2 på Vitensenteret
- Nybegynnere: Lego Mindstorms (Ole Morten Mortensen fra First Scandinavia)
- Viderekommende: Arduino (Hedinn Gunhildrud fra Vitensenteret)
Kl 15:30 Oppsummering og avslutning
Målet med konferansen er å skape en arena hvor de som har prøvd eller har lyst til å prøve koding i undervisningen skal få møtes, snakke sammen, lære av andre og reise hjem igjen fulle av ideer og nye bekjentskaper.
Konferansen er et samarbeid mellom Institutt for Informatikk ved Universitetet i Tromsø, Lær Kidsa Koding, Nordnorsk Vitensenter, Framverk - Bedriftsnettverket for spill og interaktive produksjoner i Tromsø, og Skolelaboratoriet i Realfag og Teknologi ved UiT.
PROGRAM
- 08:30 Oppmøte og registrering på Tabletten Farmasibygget, kaffe/te og frukt
- 09:00 – 11:00 FOREDRAG på Tabletten Farmasibygget
- 09:00 Tjerand Silde, Lær Kidsa Koding Oslo
- 09:20 Kim Daniel Arthur, Fra Playfish til Superplus
- 09:40 Henriette Myrlund, Framverk – Bedriftsnettverket for spill og interaktive produksjoner
- 10:00 Stian Hansen, Superplus og Bjørn Fjukstad, Intro til koding og forskjellige teknologier
- 10:20 Susanne Iversen, Koding som digital grublis - En kvalitativ studie om hvordan elevenes læringsstrategier påvirkes gjennom programmering.
- 10:40 Bjørn Fjukstad, Lær Kidsa Koding Tromsø
- 11:00 – 11:45 LUNSJ
- 12:00 – 16:00 WORKSHOPS på Skolelaben A140 Realfagbygget
Kl 12:00 Workshops del 1
- Nybegynnere: Scratch (Stian Hansen fra Superplus)
- Viderekommende: Processing (Bjørn Fjukstad fra Informatikk)
Kl 13:30 Pause og mingling med kaffe/te og vafler på Vitensenteret
Kl 14:00 Workshops del 2 på Vitensenteret
- Nybegynnere: Lego Mindstorms (XXX fra First Scandinavia)
- Viderekommende: Arduino (Hedinn Gunhildrud fra Vitensenteret)
- Kl 15:30 Oppsummering og avslutning
PROGRAM
- 08:30 Oppmøte og registrering på Tabletten Farmasibygget, kaffe/te og frukt
- 09:00 – 11:00 FOREDRAG på Tabletten Farmasibygget
- 09:00 Tjerand Silde, Lær Kidsa Koding Oslo
- 09:20 Kim Daniel Arthur, Fra Playfish til Superplus
- 09:40 Henriette Myrlund, Framverk – Bedriftsnettverket for spill og interaktive produksjoner
- 10:00 Stian Hansen, Superplus og Bjørn Fjukstad, Intro til koding og forskjellige teknologier
- 10:20 Susanne Iversen, Koding som digital grublis - En kvalitativ studie om hvordan elevenes læringsstrategier påvirkes gjennom programmering.
- 10:40 Bjørn Fjukstad, Lær Kidsa Koding Tromsø
- 11:00 – 11:45 LUNSJ
- 12:00 – 16:00 WORKSHOPS på Skolelaben A140 Realfagbygget
Kl 12:00 Workshops del 1
- Nybegynnere: Scratch (Stian Hansen fra Superplus)
- Viderekommende: Processing (Bjørn Fjukstad fra Informatikk)
Kl 13:30 Pause og mingling med kaffe/te og vafler på Vitensenteret
Kl 14:00 Workshops del 2 på Vitensenteret
- Nybegynnere: Lego Mindstorms (XXX fra First Scandinavia)
- Viderekommende: Arduino (Hedinn Gunhildrud fra Vitensenteret)
- Kl 15:30 Oppsummering og avslutning