Nyttig å vite om eksamen i FLOWlock og skriftlig skoleeksamen

Tipsene under gjelder skoleeksamener som skal gjennomføres i FLOWlock. Det vil si at du som fagansvarlig har levert eksamensoppgaven i en PDF til administrasjonen og at studentene skal besvare oppgaven i en teksteditor.

  • Teksteditoren i FLOWlock-nettleseren har ordtelling. Men studentene kan for eksemple ikke merke teksten og se hvor langt et avsnitt er (slik som man kan i Word). Du kan derfor ikke kreve at studentene skal levere et visst antall ord per oppgave eller avsnitt. Du kan heller oppfordre til å svare kort og konsist om du har behov for det.

  • Angi gjerne vekting per oppgave og hvor mange spørsmål som skal besvares.

  • Skriv gjerne oppgaven i fontstørrelse 14. Vær obs på at skriftstørrelsen på eksamensoppgaven blir ganske liten for studentene som skal lese den på en delt laptop-skjerm. Studentene har anledning å forstørre oppgaven (ctrl +),  men det er ikke alle som kommer på det.

  • Dersom eksamensoppgaven er lang - vurder om studentene skal få en utskrift av oppgaven i tillegg. Avklar dette i dialog med administrasjonen.

  • På en FLOWlock-eksamen kan studentene tegne illustrasjoner på et ark og ta bilde av dette og inkorporere det i besvarelsen sin. Denne funksjonaliteten har blitt en del forbedret med speilvending, beskjæring og innstillinger for å endre lysstyrke etc. 

  • På en FLOWlock-eksamen kan studentene lage illustrasjoner i et enkelt tegneprogram. Hvis tegneprogrammet skal brukes, bør studentene ha med mus på eksamen (NB - trådløs mus er ikke tilllatt på grunn av at blåtann-signalene forstyrrer hverandre under eksamen!).

  • Studentene kan lage enkle tabeller.

  • PRØV UT DEMOVERSJONEN AV FLOWLOCK-EKSAMEN.  Den finner du i Wiseflow ved å velge fanen "Deltager" og klikke på "Demoflows" nederst på siden. Slik kan du sette deg inn i hvordan studentene opplever eksamenssituasjonen. Fra ansatt-maskiner ved UiT kan du laste ned Respondus Lockdown browser (FLOWlock nettleseren) fra Software Center.

  • Har du mange bilder eller svært mange kortsvarsoppgaver bør du vurdere å sette opp oppgavene i forfattermodulen og heller la eksamen gå som en FLOWmulti.
Sist endret: 07.01.2020