Page 5 - UiT - Labyrint 04_2011

Basic HTML Version

Universitetet i Tromsø –
Labyrint 4/11
•••
5
NY VITEN
Alzheimers kan forsinkes
Utviklingen av Alzheimers sykdom kan forsinkes med kortere
pensjonsalder, mindre medisinering og tettere oppfølging. Ved
aktivisering og stimulering beholder Alzheimers-pasienter sine
kognitive evner. Det er vist at høy utdannelse og økt fysisk aktivitet
har sammenheng med redusert risiko for Alzheimers sykdom.
– At vi har en pensjonsalder i Norge på 62 år kan teoretisk sett
passivisere befolkningen i denne aldersgruppen og øke forekom-
sten av Alzheimers sykdom, sier Fred Andersen som nylig avla
doktorgrad om temaet ved UiT. Han mener at hans nye funn må
bidra til et større fokus på å holde de over 60 år aktive og lengre i
arbeidslivet.
Les mer om dette på: uit.no/nyheter.
Fornuftige fotballfans er mest lojale
Det er nærliggende å tro at de fotballsupportere som er mest
følelsesmessig engasjerte, også er de som er mest lojale til fotball-
klubbens merkevare. Siden det er vanskelig for en lojal supporter å
skifte lag, har forskere antatt at også deres kjøpsatferd med tanke
på klubb­effekter var motivert av emosjoner. Men en ny spansk
studie viser at de fans som er mest lojale og engasjerte i forhold til
klubbens merkevare er de som motiveres av rasjonelle og kognitive
handlinger.
Kilde: Universitat Jaume I/alphagallileo.com
Punk-rock arkeologi:
Vanligvis ser arkeologene etter jernalderkunst og steinalderobjekter når
de skal analysere sporene etter fortidig menneskelig aktivitet. Men i en ny
studie setter britiske arkeologer søkelyset mot en kjøkkenvegg i London.
Der har de oppdaget graffiti laget av Sex Pistols vokalisten Johnny Rotten
på midten av 70-tallet. De kaller funnet for en mektig representasjon av
en radikal historisk bevegelse, og foreslår at leiligheten får status som
anti-kulturarv.
Kilde: University of York/alphagallileo.org
30
Julematkjemi
28
TEMA: Kjærlighetssteiner i Kyoto
34
Portrett: Martha Otte
Foto: colourbox.com
Foto: nicoretro/flickr.com
Kan for lite om Wikipedia
I mange fagmiljøer er det å bruke Wikipedia som kunnskapskilde bann-
lyst – men studentene gjør det likevel.
Hilde Brox er stipendiat ved UiT og forsker på hvordan holdninger og
bruk av Wikipedia former vårt kunnskapssyn. I begynnelsen av prosjektet
hadde Brox en ide om at studenter jevnt var mer kyndige på Wikipedia
enn forskere. Men hun oppdaget raskt at de kunne like lite om nettleksi-
konet.
– Å forstå hvordan kunnskap blir produsert og delt på Wikipedia, er en
sentral del av vår tids alfabetisme. Jeg trur at denne typen kompetanse
er heilt avgjørende for at moderne mennesker fullt ut skal kunne ta del i
informasjonssamfunnet, sier Hilde Brox.
Les mer om dette på: uit.no/nyheter