Digital teknologi i barnehagelærerutdanning

Dette er et doktorgradsprosjekt om digital teknologi i barnehagelærerutdanning. Barnehagelærerstudenters bruk av teknologi og deres utvikling av digital kompetanse for yrket er noen av områdene som undersøkes. 


Start: august 01. 2021
Slutt: juli 31. 2025
Enhet: Department of Education

Kategorier: Doktorgradsprosjekt
Disipliner: Pedagogiske fag
Nøkkelord: Digital kompetanse / Barnehagelærerutdanning / Profesjonsfaglig digital kompetanse




Medlemmer:

Nils Christian Tveiterås


Resultater:

  1. Nils skal forske på VR-undervisning ved UiT (Interview)
  2. An analysis of subject curricula in Norwegian early childhood teacher education considering formal requirement of professional digital competence (Academic lecture)
  3. Virtual Reality in Kindergarten Teacher Education (Poster)
  4. From Tools to Complexity? - A systematic Literature Analysis of Digital Competence Among Preservice Teachers in Norway (Academic chapter/article/Conference paper)
  5. Virtuell barnehagelærerutdanning - er det framtida? (Lecture)
  6. Professional digital competence (PDC) in kindergarten teacher education - an analysis of PDC emphasis in Norwegian national regulations and local study plans (Academic lecture)
  7. Interaction and collaboration during a seminar group in Virtual Reality – students’ perspectives (Academic lecture)
  8. Engaging Students in Online Discussion Groups through Virtual Reality (Academic lecture)
  9. VR i fleksibel barnehagelærerutdanning (Lecture)
  10. Studenters utforskning av VR-teknologi for gruppesamtaler, og deres utvikling av digitalt agency (Academic lecture)
  11. VR Technology in an Engaging Early Childhood Teacher Education (Academic chapter/article/Conference paper)
  12. Digitalisering i barnehagelærerutdanninga - Forsker Grand Prix (Popular scientific lecture)
  13. Digitalt samvær som føles ekte: Kan virtuell teknologi redde utdanningen? (Feature article)
  14. Profesjonsfaglig digital kompetanse i barnehagelærerutdanningene – oversettelser fra nasjonale styringsdokumenter til lokale studieplaner. Ctrl+C, Ctrl+V? (Academic article)