Digital teknologi i barnehagelærerutdanning
Dette er et doktorgradsprosjekt om digital teknologi i barnehagelærerutdanning. Barnehagelærerstudenters bruk av teknologi og deres utvikling av digital kompetanse for yrket er noen av områdene som undersøkes.
Start: august 01. 2021
Slutt: juli 31. 2025
Enhet: Department of Education Kategorier: Doktorgradsprosjekt
Disipliner: Pedagogiske fag
Nøkkelord: Digital kompetanse / Barnehagelærerutdanning / Profesjonsfaglig digital kompetanse
Slutt: juli 31. 2025
Enhet: Department of Education Kategorier: Doktorgradsprosjekt
Disipliner: Pedagogiske fag
Nøkkelord: Digital kompetanse / Barnehagelærerutdanning / Profesjonsfaglig digital kompetanse
Medlemmer:
Nils Christian TveiteråsResultater:
- Nils skal forske på VR-undervisning ved UiT (Interview)
- An analysis of subject curricula in Norwegian early childhood teacher education considering formal requirement of professional digital competence (Academic lecture)
- Virtual Reality in Kindergarten Teacher Education (Poster)
- From Tools to Complexity? - A systematic Literature Analysis of Digital Competence Among Preservice Teachers in Norway (Academic chapter/article/Conference paper)
- Virtuell barnehagelærerutdanning - er det framtida? (Lecture)
- Professional digital competence (PDC) in kindergarten teacher education - an analysis of PDC emphasis in Norwegian national regulations and local study plans (Academic lecture)
- Interaction and collaboration during a seminar group in Virtual Reality – students’ perspectives (Academic lecture)
- Engaging Students in Online Discussion Groups through Virtual Reality (Academic lecture)
- VR i fleksibel barnehagelærerutdanning (Lecture)
- Studenters utforskning av VR-teknologi for gruppesamtaler, og deres utvikling av digitalt agency (Academic lecture)
- VR Technology in an Engaging Early Childhood Teacher Education (Academic chapter/article/Conference paper)
- Digitalisering i barnehagelærerutdanninga - Forsker Grand Prix (Popular scientific lecture)
- Digitalt samvær som føles ekte: Kan virtuell teknologi redde utdanningen? (Feature article)
- Profesjonsfaglig digital kompetanse i barnehagelærerutdanningene – oversettelser fra nasjonale styringsdokumenter til lokale studieplaner. Ctrl+C, Ctrl+V? (Academic article)