Dialogseminaret om masteroppgaven ble arrangert i samarbeid med emneansvarlig og veiledere på masertoppgaven i begynneropplæring. Ni grunnskolelærere, 18 masterstudenter og 12 veiledere/lærere fra UiT deltok på seminaret.
Målet med seminaret var å videreutvikle masteroppgaven i begynneropplæring, slik at den blir mer profesjonsrettet og praksisnær, og å diskutere hvordan lærere fra praksisfeltet, studenter og lærere fra ILP kan samarbeide omkring dette. Dette er i tråd med NOKUT-evalueringen av Grunnskolelærerutdanningen som anbefaler at at arbeidet med masteroppgavene blir en utviklingsarena både for studenter, praksislærere og veiledere.
Fride Lindstøl fra USN foreleste om samarbeid om masteroppgavene. Videre hadde vi korte forelesninger om evalueringen av seksårsreformen, samt presentasjoner av noen innfallsvinkler til masteroppgaven med utgangspunkt i masterprosjekter fra forrige studieår. Etter dette gjennomførte vi dialogkafe der temaet var hvordan studentenes masteroppgaver kan bli mer relevante for skolen. Til slutt oppsummerte studentene innspillene fra de ulike gruppene, før en kort avsluttende diskusjon.
Intrykket vi sitter igjen med er at det ble stort engasjement og mange gode diskusjoner og innspill. Vi tar med oss dette videre i arbeidet med masteroppgavene, både når det gjelder årets masteroppgaver men også med tanke på videreutvikling av konseptet med tanke på profesjonsrettede og relevante masterprosjekter som bidrar til utvikling for studenten, lærerutdanningen og praksisfeltet.
Lenke til nyhet